Direktlänk till inlägg 8 oktober 2019

Vaken i natten

Av Sirpa - 8 oktober 2019 03:32

Jag kan ha ibland så mycket i livet att min hjärna inte riktigt hänger med under den vakna tiden på dygnet.
Då rensar den extra på natten och sömnen blir störd, jag vaknar och kan inte somna om direkt

Då försöker jag inte tvinga mig till att sova utan gör som nu inatt.
Går upp, fixar med en god kopp kaffe.
Brer mig lite knäckemacka och kryper ner i bädden igen och bloggar om dagarna som gått
Allt sommin hjärna är fylld utav vill jag ju inte skriva om utan det är saker och händelser som är så privata att jag inte delar dem mer er läsare.
Alla har vi ju en integritet som vi värnar om.
Även jag, fast jag är väldigt öpoen med mycket av det som händer i mitt liv och som jag så gärna delar med mig utav.

Att leva ett aktivt liv är ju något som för många kan kännas inspirerande och jag älskar ju att ge mina medmänniskor positiva tankar och framförallt visa att vi människor klarar väldigt mycket, bara vi vill och vågar

Jag är ju 60 år fyllda och det känns som jag står mitt i livet och bara njuter av det jag gör.
Min personlighet hör ju inte riktigt till den stillasittande typen
Jag behöver utmaningar för att må bra och i detta också bra återhämtningstid för att orka med det tempo som jag håller.

Stressandets tid är över för mig och känner jag att det börjar gå överstyr så säger jag Stopp.
Jag vet när det är dags att dra i tyglarna och framförallt om det läggs för mycket på mina axlar så säger jag till.
Först vänligt och sedan mera bestämt.
Blir jag då inte lyssnad på så kommer en rejäl morrning och handbromsen dras i helt.
Vägrar att låta mig jagas runt som ett villebråd bara för att jag tycker om att ha många järn i elden och trivs med att ha ett aktivt liv
Det får inte utnyttjas!
Inte av någon. Varken av mina nära och kära eller av min arbetsplats.
Jag själv sätter gränserna då det är Mitt liv.
Jag är chefen över mitt välmående.

Nu har det varit väldigt intensivt ett tag och min hjärna behöver rensa.
Det låter jag den göra
Denna vakentid på natten känns helt ok.
Jag vet att om nån timme kommer jag att känna mig såpass redo för att sova vidare, att några timmars vaket tillstånd inte gör något

Bloggandet är guld för mig.
Tankar får ord och när de lämnat min hjärna, ner igenom mitt finger till skärmen på mobilen, så är de bortrensade ur hårddisken i min skalle.
Skönt och befriande.

Kaffet jag dricker på natten påverkar inte min sömn negativt. För mig är det bara en god och varm dryck som lägger sig skönt i magen.

Det är också så tyst och lugnt på natten.
Inget stör utan det är bara fridfullt.
Känns också återhämtande då jag ofta rullar fram i intensiv trafik med hårt tempo längs våra vägar, med bussen fylld av människor som lagt sitt liv i mina händer under färden.
Då är min hjärna totalkoncentrerad på uppgiften.
Alla sinnen är vakna och det under många timmar under ett arbetspass.

Så tystnaden och friden är en nödvändighet under vilotid. Den bygger nya hjärnceller och ger åter energi
Samma sak när jag är ute och tränar, går eller bara flanerar med mobilkameran i handen. Det fyller på energidepåerna.

Nu känner jag att sömntåget är på ingång.
Detta inlägg stoppar jag här och släcker min lampa för att sova några timmar till.
Ny arbetsdag väntar och den kommer att bli lång, spännande och stundtals intensiv.
Den berättar jag om sedan.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 02:39

Jag börjar bli såpass bra i högersidan efter låsningen att det nog är dags att försöka mig på övningar som stärker muskulaturen runtikring. Det behövs även i knät som jag känner av mera nu när den övriga smärtan klingar av mer och mer. Har ju in...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 14:34

Jag började redan förra veckan att göra iordning Edde Husbil för att ha honom redo för eventuella jobbresor. Eller helt enkelt nån egen liten resa nånstans för att välkomna våren, när den nu har tänkt sig att komma på allvar. Knappast dags än på ...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 10:50

Mitt bloggande har återigen hamnat på efterkälken. Tiden har gått åt till att jobba och sedan vila. Nu är det Måndag och ny vecka. Förra veckan försvann i ett nafs Torsdagen ägnade jag åt att köra ett härligt pensionärsgäng från Västerås till ...

Av Sirpa - Onsdag 13 mars 06:03

Gårdagen blev en kämpig historia verkligen med det galna bakslaget i måendet. Kände mig bättre i kroppen mot kvällen men istället fruktansvärt trött. Det var väl resultatet av kroppens kamp under dagen. Nu börjar jag verkligen bli less på det hä...

Av Sirpa - Tisdag 12 mars 16:45


Jag vet inte om det är en "baksmälla" efter gårdagens behandling hos Kiropraktorn eller vad det var men plötsligt vid lunchtid idag började jag må illa och det gjorde så ont överallt i kroppen där jag har haft låsningen/krampen. Hade jättejobbigt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards