Alla inlägg den 31 oktober 2019

Av Sirpa - 31 oktober 2019 03:35

Tiden går med en rasande fart.
Sista Oktober idag och vi kliver över i November månad imorgon.

Gårdagen bjöd på en många timmars arbetsdag med början 3.45 då jag klev ur sängen, jättetrött efter att ha sovit alldeles för lite.
Låg vaken mitt i natten och funderade över olika lösningar på att ordna till för min dotter som har det väldigt tufft just nu.

Hon hör till den grupp i samhället som är i klorna på Försäkringskassan och med detta också ställd utanför skyddsnätet i vårt land.

Hon fick ut 3700:- som hon nu ska leva på med sin dotter.
Från att ha varit en mer än heltidsarbetande småbarnsmamma till att bli misshandlad både fysiskt och psykiskt av sin dåvarande man till den långtidssjukskrivning hon hamnat i efter traumat och utmattningen därefter.
Hon orkar ingenting idag utan att bli helt liggande i dagar efter den minsta ansträngning. Hennes hjärna är utbränd.
Kroppen i enorm smärta och energierna på minus ständigt.

Hon har kämpat nu i över tre år med att försöka bli frisk utan den hjälp hon behöver från psykvården.
Nu blir hon dessutom utan inkomst då Försäkringskassan är på väg att skriva ut henne och ställa henne till arbetsmarknadens förfogande.

Vilket arbete har Fkassan tänkt att hon ska klara? Hon som knappt tar sig ur sängen flera dagar i veckan.

Nu tvingas hon sälja sin och dotterns tvårummare och flytta till sin storasyster med familj. Den enda fristad hon har är sin husvagn. Den tillåter vi inte att den tas ifrån henne.

Där står vi nu.
Detta håller mig vaken om nätterna.
Hur framtiden kommer att se ut för mitt barn och barnbarn.
Aldrig att vi låter dem hamna i misär.

Nu är jag två dagar ledig och kommer att använda dessa till att hjälpa henne.
Barnbarnet är nu på sitt höstlov dessutom jätteförkyld och hängig.
Vintern är på väg med kyla och mörker och husvagnen behöver ställas upp med ett vintertält på sig för att kunna vistas i när lägenheten är såld.

Lägenheten måste ställas iordning för visning. Möbler säljas/skänkas bort och saker magasineras.
Deras liv ska stoppas i malpåse helt enkelt.
I väntan på att dottern på något mirakulöst vis skall bli frisk i framtiden.
Förhoppningsvis kan lägenheten åtminstone säljas såpass att hon kan lösa lånet på den utan att behöva stå och betala på något hon inte ens äger.
För vilka pengar då?
Barnbidrag och det ynka underhåll hon får för sitt barn är inget att leva på.

Jag ska se över om min ekonomi tillåter att jag tar lån som jag kan lösa räkningar som hon har.

Min husvagn har jag ju sålt för att inte ha den utgiften
Bilen måste jag ha för att kunna ta mig till jobbet och till barn och barnbarn.
Min tvåa har en normalhyra så där kan jag inget göra.
Jag har inga utsvävningar i mitt liv.
Jobbar mer än heltid och min fritid kostar inget extra.

Läget är så.
Skyddsnätet för långtidssjukskrivna har havererat och vi i landet tillåter det.

Försöker allt vad jag orkar att hålla mig vid gott mod i detta.

Tack Herr Löven och co för det ni åstadkommer för våra egna medborgare.
Som jobbat och slitit för att få fram skattepengar i alla år.
Sjuka, pensionärer och utsatta ställs på gatan. Utan bostad och möjlighet till egen försörjning.

Hoppas ni sover gott när vi andra ligger vakna och grubblar över hur vi ska lösa det för våra nära och kära.

En sak är säker!
Bli INTE sjuk i Sverige för då är ditt liv rökt.
Du har inget värde i regeringens ögon.

Den Svenska välfärdens ansikte

Av Sirpa - 31 oktober 2019 02:41

Onsdagen bjöd på vinterväglag till Grisslehamn.
Ljust och fint med lite snö.

Nu börjar den kalla och hala årstiden.

Fotot togs av kollegan som satt bredvid när jag körde.
Bäst att skriva det så inte någon anmäler mig för fotografering när jag kör.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards