Alla inlägg den 29 december 2023

Av Sirpa - 29 december 2023 08:02

Jag hade ju sen ett bra tag tillbaka bokat in Annandagen med Julbord hemma.
Det blev jättebra då vi vart ett stort gäng fast det såg först ut som att flera inte kunde komma.

Jag och äldsta dotter och barnbarnet åkte först till bussdepån i Hallstahammar och hämtade hem en depåbil som jag skulle köra med till Uppsala på kvällen.

Hade lagt in om ledigt Julhelgen hos arbetsgivarna men den här tog inte mina ord på allvar utan bokade in färd samma kväll som jag hade Julmiddag hemma.

Vi blev 11 personer som åt och njöt av allt gottigt som huset bjöd på

Lägger ut lite foton på min dukning och allt runtikring.

När klockan var 18.00 så var det bara för mig att lämna allt till dotter och barnbarn hemma.
Ett berg av disk.
Några bröt upp och åkte hem till sitt.
Vi fick 4 värdefulla timmar tillsammans iallafall.

Middagen blev lyckad och det känns bra.

Satt i bilen och varvade ner medans jag åkte de 1 1/2 timmarna till Uppsala där jag akulle hämta upp kollega från en ditkörd buss och köra oss till hotellet

Checkade in sent, dödstrött!
Packade upp, kröp isäng med väckning 5.00 nästa dag.
Somnade bums.

Lite märklig Annandag Jul.

Av Sirpa - 29 december 2023 07:47

Som det har blivit enligt tradition så firade jag, yngsta dotter och barnbarnet som jag delar hus med, hos äldsta dottern.

Började först morgonen tidigt med att gå upp och tända i köksspisen då det var kallt ute
Det blev en vit Jul som vi önskade oss.
Så härligt!

Jag valde bort att åka med till stallet för att ta hand om häst och mockning.
Knäet bråkar ordentligt och då kände jag att det bästa är att skona det då dagen ändå skulle bli så lång

Äldsta dottern hämtade mig sedan till Julegröten som vi brukar njuta av i stallets lilla kök.

Sedan bar det av hemåt för att förbereda dagen. Slå in sista Julklapparna.
Plocka fram Jansson, Ostpaj, bröd och kaffebröd ur frysen som jag lagt in färskt och nybakt.

Jag åkte i förväg till äldsta dottern och vi satte igång att göra iordning det sista. Hon hade förberett massor och vi skulle ju se Kalles Jul innan maten så det var ingen brådska.

Jag passade på att vila en stund i barnbarnets rum, somnade till kort och det var välbehövligt.
Smärtan i knät var så energisugande.
När alla anlänt så blev det Kalle och sedan mat i massor.
Dottern hade dukat så stämningsfullt och fint.

Tomten kom och massor med Julklappar öppnades.

Några åkte till Midnattsmässan medans jag valde att åka hem med vovven, Ludde Basset. Vi var trötta och föredrog vila.
Först snöskottning innan jag kunde gå in då det snöat under Julaftonen.

Lägger ut lite foton från morgonens soluppgång som var magisk och sedan från Julbordet och granen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards