Alla inlägg den 3 november 2019

Av Sirpa - 3 november 2019 06:31

Gick upp 3.30 på Lördagsmorgonen.
Kände mig hyfsat pigg då jag hann sova de timmar som behövdes.

Fixade till kaffe i thermos, frukost åt en jättetrött Nova som tyckte att det var alldeles för tidigt att gå upp.

Klädde mig och gav mig ut i den gråkalla, mörka morgonen.
Körde till jobbet igenom ett tyst Västerås, tull depån och min råkalla väntande buss.
Skulle ha en av skolbussarna denna dag.
Dubbeldäckaren var iväg och körde Lule hockey och de andra godingarna var också på jobb nånstans.

Helt ok denna buss också.
Alltid välstädad och fräsch då han som har bussen är noga med den.
Till min stora lycka, slippa städa innan start.

Gjorde mig redo.
Apptelefon med, där vi måste registrera alla sj resenärer vi kör.
Skylt i fönstret med destination och antal platser i bussen.
Kordinatorerna behöver se detta för att snabbt kunna räkna och fylla varje plats.

Vit soppåse i varje stolsficka och toan fräsch med gott om papper och våtservetter.
Redo för dagen rullade jag iväg från depån och körde mot Stockholm.

Väl framme på Cityterminalen träffade jag C kollegan som körde den andra bussen jag skulle jobba i par med.
Samma avgångstider.
Första turen gick 6.40 som vi åkte.
Han hade ca 25 personer i sin och jag rullade tom.
Lite rörigt då Cityterminalen inte skyltat upp vartifrån tågersättningen skulle avfå.
Jag var upp på de övre gaterna inne på terminalen också och spanade efter resenärer.
Dit upp har jag inte kört sen Swebustiden.
Lite nostalgi.

Däruppe är det maxhöjd 3.90 och min buss var 3.70 så det var helt ok.

Dagen rullade på och jag körde varv efter varv. En vända fick jag direkt lasta i Bålsta efter avsläpp och köra mot Stockholm igen.
Jättemycket resenärer och vi körde skytteltrafik mellan Bålsta och Cityterminalen, alla bussar, även passbussarna körde tills körtiden var slut för dem.

Jag hann inte ha en riktig rast nånstans och lämna bussen.
Tur jag hade med mig kaffe, smörgås, fröknäcke och en burk tonfisk.
Vatten självklart, så jag klarade mig.
Toa fanns ju på bussen.

Blev så äcklad vid ett besök på toan då det var någon resenär som kladdat runt med mensblod överallt.
I handfatet, på toasitsen, kanter och bara lämnat det så.
Hur snuskig får man vara.
Det finns våtservetter att torka upp med.
Jag är inte känslig men detta var riktigt kräkframkallande för mig.
Lukten vidrig!!!

Det var bara för mig att sanera toaletten och jag hade med mig egna spritservetter som jag torkade och tvättade mig själv med efteråt så jag stank sprit.

Alkolåset i bussen reagerade när jag skulle starta bussen. Hade det på handen så det gav utslag. Vid tredje försöket hade det dunstat bort.
Bra och känsliga mätare.

Kollegorna skrattade åt min kamp med alkolåset.
Skojade om att jag varit till toan och tagit mig en tuting i smyg.
Självklart gör jag ju det, jag som dessutom är helnykterist :)

Stockholmstrafiken var grym stundtals.
Några resenärer ilskna för att de måste åka buss och försökte ge sig på mig med sin ilska. Det lyckades inte.
Jag vägrade lugnt ta emot deras frustration.
Berättade att jag var där enkomt för att hjälpa dem och att jag inte var SJ anställd.
Ilskan var inte ok att rikta mot mig.
Det fick dem att tänka till.
Jag förstår att vissa blir stressade men det var denna lösning SJ valt och det var bara för dem att acceptera eller välja annat färdsätt.

Jag orkar inte bära andras problem.
Det är inte mitt jobb.

Jättetrötta var vi tre förare som 12 timmar senare kunde sätta oss i depåbilen och åka hem till Västerås.
Tre fräscha kollegor hade tagit över våra bussar och skulle köra hela natten.

Kom hem till Västerås 17.45

Tågersättningar är tuffa körningar.
Långa, intensiva och mycket resenärer hela tiden. Stress, ilska och frustration möts vi av och måste hantera detta i tung trafik i Stockholm.

Dessutom hade jag oturen att sista turen från Stockholm så blev det något knas med växellådan på bussen att jag fick lov att köra den manuellt hela vägen
12 växlar att hålla igång i tung trafik med fullastad buss.
Självklart fixade jag det och felet försvann sedan efter huvudströmsbyte så kollegan fick automatlådan åter till sina körningar.

Tror ni att jag sov gott på natten ...
Totalt färdig :)



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards