Alla inlägg under januari 2020

Av Sirpa - 11 januari 2020 15:05

Idag är vi i Gävle, Snyggingen och jag.
Han får extra putsning invändigt under tiden jag väntar på innebandylaget jag kör.

Visst är han stilig :)

Fotbollslandslagsbussen

Av Sirpa - 11 januari 2020 07:04

Här ligger jag i sängen och njuter av dagens första kopp kaffe.
Det blir riktigt gott kaffe i min nya fina bryggare som jag fick i julklapp av yngsta dottern.

Nova försökte väcka mig redan vid 3 tiden men det gick inte så bra.
Jag ville sova ut efter att ha jobbat på med dotras flyttande igår.
Det blev mycket spring i trappor och lyfta tungt. Känns i mina fingerleder idag att det blev speciallyft med det stora akvariet.
Likaså känner jag av smärta i högerarmen igen, som jag hade så grymt ont i förra året.
Var ju hemma några dagar från jobbet då.
Kunde knappt lyfta armen, än mindre sluta höger hand.

Så nu blir det bra med lite lindrigare några dagar i form av busskörning.
Har jobbarhelg. Även måndag blir det en 14 timmarsdag.
Armen får vila.

Ska idag till Gävle med Skälby Innebandy herrar. Vi åker inte förrän efter 10 så jag kan ta det lugnt hela morgonen.
Gävle ligger inte så långt bort heller så det blir en lagom tripp idag.
Såg ut som att jag ska ha landslagsbussen.
Det hinner ju ändras förstås.
Tar inte ut nåt i förskott :)
Hoppas jag får den då jag vet att den skulle behöva putsas lite extra på.
Nåt jag gör under väntetiden då laget spelar sin match.

Blir nog en promenad också.
Passar på att traska lite i Gävle.
En stad som jag aldrig besökt tidigare.
Inte vad jag kan minnas iallafall. Har inte funnits nån anledning.

Hoppas det blir hyfsat väder så kan jag få lite foton därifrån också.
Börjar bli några ställen i vårt avlånga land som jag varit till.
Jättekul tycker jag :) Att resa i jobbet och se mig omkring.
Behöver inte privata resor på det viset.
Passa mig perfekt då jag vet att när huset väl är i mina händer så kommer fritiden att vara full av olika aktiviteter där.
Stort hus, stor tomt och hönsen.

Tog fotot igår när jag var till huset.
Står på en gammal jordkällare och tar fotot över tomten och huset.
Mycket träd är det där.
Massor med äppelträn som vi redan i februari-mars ska börja beskära vartefter.

Stora gräsytor som vi vill ha fina och klippta.
Bra motion sommartid. Allt måste ju inte klippas samma dag utan underhållas vartefter.

Nu hamnade jag vid huset med tankarna och planerna. Så kommer det nog att vara till stora delar framöver :)
Det är ju en stor grej för mig med att bli med hus.

Börjar nu först med att jobba några dagar.
Sedan köra det sista med dotterns flytt och flyttstäda nästa helg.
Nova ska till min dotter och bo i husvagn sålänge jag är på Teneriffa.
Hon kan tyvärr inte vara i huset då min svärson är så allergisk

Hon får gå ut i sele om dagarna om hon vill så det blir en bra tillvaro för henne
Vill inte att hon är ensam så lång tid hemma, även fast hon kan få tillsyn varje dag.
Min lilla gumma ska ha människor som älskar henne ikring sig.

Imorgon hämtar jag skidåkarna från Grönklitt i Orsa igen.
Blir tidig start då jag ska hämta dem vid lunch. Det är ju en bit att åka.

Sedan på måndag är det uppstigning 3.30
Tidig Eckerö och jag ska ha med en ny kollega som ska lära sig den körningen.

Så jag har fullmatade dagar framför mig minsann :)
Full fart och lite till innan det sedan bär iväg till sol och värme en vecka.

Go vänner och följare :)

Gör som jag. Gör det bästa av allt i ditt liv.
Det är inte en dans på rosor, det vet vi alla.
Men sålänge vi gör vårt bästa, är ärliga med oss själva och tillåter oss att må bra, vila, känna att vi har ett värde och inte acceptera mer än det vi själva skulle utsätta andra för, så är livet riktigt behagligt.

Livet är här och nu.
Du vet inte ett smack om morgondagen.
Kanske du inte ens vaknar mera.
Så lev, må bra, njut av tillvaron varje sekund.
Tillåt dig också att känna dig låg och trött ibland. Det är helt ok!!
Bara du väljer att resa dig upp igen och kämpa vidare.

Tillönskar dig en fin helg.
Vem du än är och var du än befinner dig.

Kram

Av Sirpa - 10 januari 2020 20:25

Min vackra fina underbara sambo Nova hälsade mig välkommen hem i eftermiddafs när jag kom hem från dottern och flytt av stort akvarium.

Nova var kelig och hungrig så det blev omgående många kramar och mat som hon älskar.
Självklart! Min lilla gumma är nummer 1 härhemma.

Sedan busade vi lite innan jag tog en lång välbehövlig dusch.
Fixade till soppa och macka idag också.
Medans jag åt så gick Nova och lade sig.
Hon tyckte att vakentiden denna dag var fylld och sömnen hägrade.

Mitt i sängen hade hon lagt sig och sov djupt. Pussade på henne och fick ett sömnigt urrande till svar.
Hon öppnade inte ens ögonen.

Jag passade på att packa den första flyttkartongen inför kommande flytt om några månader.
Har ju all tid i världen nu att packa sånt jag inte behöver och köra det till huset och lagra i källaren.

Min äldsta dotters familj bor ju där nu så det är helt ok att sakta börja förflytta mitt bohag.

De själva håller ju på med sitt nya hus som ska vara klart för inflytt i slutet av Maj.

Jag vet att jag kommer att jobba väldigt mycket under våren så att börja packa är inte alls tokigt.

Så Nova vilade medans jag jobbade på.

Av Sirpa - 10 januari 2020 19:27

Idag hade då turen kommit till dotterns stora vackra mal med akvarium, att flytta till det nya.

Ingen enkel uppgift direkt.

Hjördis som den stora maldamen heter, skulle först försiktigt flyttas till en hård stor väska med vatten ifrån akvariet.
Där skulle hon resa med lite värme på så hon inte skulle bli kall.

Akvariet tömdes på allt.
Växter, stenar och sand.
Sedan var det dags att tömma bort vattnet.
Bra många liter som måste bort för att orka flytta akvariet.

Bar ner det och bänken som hör till akvariet till dottens bil.
Jag hade redan ställt dit all inredning och tillbehören till akvariet i bilen

Tungt, jobbigt och slitigt att bära från tredje våningen.

Sist av allt togs Hjördis till bilen.

Min bil var full av andra grejer.
Körde till Eskilstuna.

Snabbt in med akvariet i våg på möbeln som hör till.
Sedan i med sanden och medans vattnet fylldes upp, dit med växter och stenar.

Fanns inte tid att maska så inte Hjördis skulle fara illa.




Sist i med damen som inte var så glad över flytten.
Men hon kommer till ro om ett par dagar

Skönt få det jobbet gjort

Av Sirpa - 10 januari 2020 19:01

Lite mäktigt kändes det när det låg sex stycken stora älgar och vilade ute på en åker där mina döttrar bor.

Det är dit jag ska flytta i sommar också.
Naturen och djuren in på knuten.
Älg brukar titta in i träsgården också.

Dessa 6 var långt ute på en åker.
Trygga från trafik och människor.

Av Sirpa - 10 januari 2020 06:46

Vi var ute igår på äventyr till Dalarna.
Närmare bestämt Orsa Grönklitt.
Dit körde vi ett stort gäng skidåkare från Västerås. Bagaget fullt av skidor och övernattningsgrejer.

Resan tog längre tid än det som var inlagt i körordern.
Det hade missats att jag även skulle släppa av mina skidåkare vid stugorna de skulle bo i. Vilket tog ca 1 timme extra med klättring och vändning på ishala backiga vägar och trånga ytor

Enligt körorder skulle jag spetsvända.
Dvs åka tillbaka samma tid som jag anlände dit. Det var ju inte riktigt verklighet.
Jag uppmärksammade inte den missen förrän jag skulle åka hemåt.
Insåg då att jag låg väldigt sen till hemkomst.

Dessutom måste jag ha min lagstadgade rast i färdskrivaren efter 4 1/2 timmes körning.
Fick 15 minuter vid stoppet skidåkarna ville ha utanför Leksand. Så det räckte med 30 minuter i Orsa. Hann till Willys parkering innan tiden var slut.
Gott med kaffe och macka :)
Nallen ville inte ha, han var mätt av alla intryck sa han.

Så min dag blev ca 2 timmar längre än planerat. Nu gjorde det inte så mycket då jag inte har någon körning idag, dagen efter.
Annars kan sånt äventyra en dygnsvila

Väldigt vacker trakt är det i Dalarna där jag körde fram.
Orsa, Rättvik och de vackra sjöarna.
En njutning att köra där och jag skulle ha gärna stannat några gånger till för foton och njutning av utsikt men den tiden fanns ju inte.

Fick en del fina foton på bussen jag hade.
Vsk nallen med självklart.

Anlände hem till Nova riktigt trött.
Det var grymt mycket trafik på hemvägen.
Hamnade ju i rusningen där mot eftermiddan.

Tank, tvätt, toatömning, dammsugning och allt skulle ju sedan göras innan jag fick åka hem.

Hade inte planerat mat för så lång dag så jag var jättehungrig.
18.30 satt jag i soffan och njöt av het Gulaschsoppa och ostknäckemacka.
Starkt gott kaffe och pepparkakor.

Hade diskat upp efter gårdagen.
Sparat disken då jag tyckte arbetsdagen skulle vara så kort :)

Det är rätt skoj med mitt jobb som beställningsförare.
Så fort en arbetsdag understiger 12 timmar så tycker jag att den är kort :)

Såg på tv att det i Finland jobbas för att införa 6 timmars arbetsdagar.
I min värld då alltså 50% dagar.

Vilken arbetsgivare har råd med det.

Av Sirpa - 10 januari 2020 06:16

Nu kan jag lägga ut några foton som jag passade på att ta för ett par dagar sen vid huset jag ska hyra från 1/6.

Visst är det fint?

Jättestor tomt och hönshus hör till.
Hönsen kommer jag att få ärva.

Av Sirpa - 9 januari 2020 21:01

Körde från Orsa idag och stannade utanför Rättvik för att få lite foton på solnedgången

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards