Alla inlägg den 21 november 2022

Av Sirpa - 21 november 2022 16:08

Idag är jag trött!
Jättetrött och med värk i mina händer efter gårdagens tuffa timmar vid bussratten.

Gick upp tidigt imorse för att ge katterna frukost och släppa ut båda.
Deras kroppsspråk när första tassen sattes ut på verandan var nästan komisk.
Snön, kall och blöt var en överraskning för båda.
Nova var nästan på väg att vända och komma in igen men gick ändå ut

10 minuter senare krafsade det på dörren och hon ville in igen.
Wille stannade lite längre iallafall.

Jag tände en värmande skön brasa i köksspisen. Bryggde mig gott kaffe och kröp ner igen i bädden.

Kände hur trött och sliten jag var.
Lite huvudvärk men framförallt så öm och stel i flera fingrar.
Det tog hårt på mig med körningen i snöovädret under alla timmar igår till och från Hudiksvall

Drog igång en maskin vittvätt. Behövde få jobbskjortor rena till nästa arbetsperiod som knackar på dörren.
Är ledig idag och imorgon är det dags för Ykb utbildning.
Yrkeskompetens utbildning som alla yrkesförare måste gå.

Kanske är jag ledig på onsdag, jag vet inte. På morgonen då ska jag iallafall in med dotterns bil till Jutoplatsen för däckskifte.
Hann ju inte fixa det förra veckan.
Hon kan ha min bil sålänge.

Barnbarnet är hemma från skolan idag. Hon var snorig och hängig så det var säkrast att bli hemma.

Gick ut till höns och kaniner när det ljusnade och gav dem krossad havre till frukost. Öppnade åt hönsen så dem fick ut och picka i hönsgården.

Tog mig en varm dusch senare och körde ett par maskiner tvätt till.
Sedan fick det bli en tallrik havregrynsgröt innan jag lade mig i sängen igen för att läsa min bok.
Somnade och sov över en timme.

Så den här dagen gör jag inte många knop.
Orkar helt enkelt inte.
Känner mig yr och knepig.
Fast smärtan i fingrarna är värst.

Allt går ju över bara jag får vila och det gör jag idag.
Äter, läser, sover och vilar.

Ute är det snö och blåst

Av Sirpa - 21 november 2022 08:25

Igår Söndag gjorde jag en resa med Hallstahammars handboll pojkar 14 år till Hudiksvall.

Jättemysigt gäng allihopa.
Spelare, ledare och föräldrar.

Vi fick busväder straxt innan Gävle som höll i sig hela vägen.
Det snöade, blåste hårt och plogar jobbade för att hålla undan snön från E4:an.

Vi åkte 7.30 från Sporthallen och landade vid den provisoriska hallen i Hudiksvall vid 11 tiden. Straxt efter.
Vi hade lite svårt att hitta dit då ingen riktigt visste vart vi skulle.

Det visade sig vara en hall utan läktare och bara 1 dusch som båda lagen skulle använda.
Jösses!

Nu gick inte jag in alls utan det blev till att parkera bussen en bit bort.
Det var ju vitt överallt och lite svårt att se vart jag kunde ratta fram alla ton bussen väger.

Bestämde mig för att ta en promenad då snöfallet och blåsten avtog ett par timmar.
Gick till en höjd alldeles intill som visade sig vara en jättefin plats med underbar utsikt över vattnet.

Hittade som en jättefint tempel som stod med framsidan ut mot havet.

Tog lite foton däruppe.
Väldigt speciell plats.

Gick sedan ner för en trappa på andra sidan för att komma ner till den långa strandpromenaden längs vattnet.

Det var riktigt skönt med en promenad i snön och kylan.
Hann tillbaka till bussen innan det blåste upp rejät igen och snön yrde över taken.
Då satt jag i bussen och åt min medhavda brunch.

Körde lite närmare hallen sedan för att vara redo för avfärd så fort soelarna var klara.
Laget vann matchen.
Chaffisvinst återigen, som det vart med Luleå Hockey J20 tidigare i helgen.
Jättekul!!

Körde sedan till ett ställe där laget kunde äta och handla med nåt gottigt till den långa resan hem.

Vid det laget var busvädret i full gång
Det snöade, blåste och drog fram med rejäla kastvindar.

Vartefter jag körde så blev det mörkt och ovädret bara tilltog.
Full koncentration vid ratten då det for fram stressade bilister i helt huvudlös körning.
Det var bara att se till att hålla rejält avstånd då det förekom kaotiska omkörningar i snömodden, kast och inbromsningar.

Såg tre bilar i diket kängs vägen hem.

Kämpade på under 3 1/2 timme såjag var helt slut i skallen när jag släppte av alla i Hallstahammar igen.

60 mil denna dag vid bussratten i detta väder kändes i både huvudet och axlarna. Jag sitter väl och spänner mig under tiden jag måste vara 100% skärpt i körningen.

Vid Sala kunde jag ta mig en klunk vatten och äta några äppelklyftor för att fylla på energi.
Annars var det båda händerna på ratten varje sekund

Härligt gäng som lämnade bussen jättefin efter sig och jag kunde åka till depån.
Tankade både diesel och Adblue.
Från två olika pumpar så det är bussflytt som gäller när bägge behövs

Sedan in i tvätthallen
Tömde toan och fyllde sanervätska.
Dammsög bagageutrymmet och gångmattan i bussens mitt.

Kände hur trött jag var i axlar och armar när jag sedan tvättade bussen utvändigt med högtrycken.
Svart sörja efter snön och slabbet på hela bussen.

Städade toan, fyllde spolarvätska och gick igenom allt en sista gång så det såg bra ut. Rent och fin.

Parkerade, stängde, larmade och låste depån. Åkte hemåt i snöyran och insåg när jag landade hemma att jag hade bussnyckeln i fickan.

Suck!!!
Ringde Jouren och dem sa att jag kan lämna den tisdag då det fanns reservnyckel att lägga fran ifall bussen skulle ut. Tur det att jag knte behövde åka tillbaka de 45 minuterna det tog att köra i snöovädret.
Tacksam!!

Så slarvigt av mig.
Åberopar lång dag och trötthet.

Hudiksvall tur och retur i snöoväder var tufft så det räcker till.
Totalt 70 mil vid buss och bilratt denna söndag.


Av Sirpa - 21 november 2022 07:53

Till sist kom snön även till Vallby Prästgård :)
Det tog sin lilla tid.

Gick ut till höns och kaniner imorse för att ge lite krossad havre, byta vatten och släppa ut hönsadamerna i hönsgården

Fin inramning av snö.
Vi njuter så länge det varar.
Brukar inte vara vitt här många dagar om vintern

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards