Alla inlägg den 23 november 2022

Av Sirpa - 23 november 2022 10:23

Min bil fick ju på sug sina vinterstövlar för en dryg vecka sedan då jag ändå skulle låta fixa en pyspunka på ett av sommardäcken.

Tryggt att ha lilla pendlarbilen redo för vinter.

Dottern ville vänta lite till med sin och jag kunde ju inte fixa iväg hennes bil när snön kom då jag var bortrest i jobbet.

Måndag och Tisdag nu var fullbokat men jag ringde tidigt måndag morgon och fick en tid idag Onsdag på morgonen.

Hon kunde ju ha min bil när jag var hemma så allt löste sig ändå fast Volvon inte fick köras.

Imorse halkade jag så iväg till min däckverkstad som får göra alla såna jobb åt oss.
Även service på min bil brukar Jocke fixa.

Det är Jutoplatsen här i Eskilstuna som jag är trogen.
Alltid lika härligt att komma dit.
Till Bengt och Jocke. Far och son.
Nu under dessa hektiska tider finns det ett par trevliga killar till där och jobbar så svetten lackar.

Medans skiftet gjordes så fick jag en kopp nybryggt gott kaffe och pepparkakor.

Snabbt och smidigt.
Jag har däckhotell åt båda bilarna där.
Vi slipper släpa och slita och förvara hemma där plats inte finns.

Tog ca 15 minuter med allt.
Den här morgonen var det lite lugnare.
De flesta har bytt tidigare när snön kom.

Nöjd och belåten med vinterhjulen på åkte jag därifrån till Apoteket för att inhandla hostmedicin, halstabletter och febernedsättande till barnbarnet som är hemma i hög feber och halsfluss.

Pengarna rasar iväg på allt som måste göras. Det kan inte hjälpas.
Vi får snåla med maten fram till Jul.
Sedan unna oss under Julen för att strama åt igen efter Jul och Nyår.

Av Sirpa - 23 november 2022 07:25

Igår blev vi bjudna på jättegod sallad till lunch när vi gick delkursen för Ykb.
Det var våran goa chef som dagen innan frågade vilket vi ville ha.
Räkor eller Kyckling.
Jag valde Kyckling då jag inte är sån jättefantast av skaldjur.

Det var så mycket mat så jag åt bara hälften och sparade resten till middag åt mig hem.

Varje krona jag kan spara är värdefull.
Köper inte färdig mat ute, det är alldeles för dyrt.

Jag njöt av det goda både lunchen och sedan när jag landat hemma.

Tack Västanhede Trafik!
Guld värt!

Av Sirpa - 23 november 2022 04:18

För oss yrkesförare krävs det sedan 2008 att vi skall genomgå utbildning för att få ett sk Yrkeskompetensbevis.

Den förnyas var 5:e år och utbildningen för oss som redan har ett Ykb innebär att vi måste gå 35 timmars utbildning för att få beviset förnyat.

Många företag håller detta på arbetstid för sina anställda och detta då med en delkurs varje år under dessa 5 år.
Går även att köra på allt i ett svep om behovet finns. Eller bara delarna som saknas för att få beviset förnyat.
Utbildningen är ett måste för alla.

Denna gång var det delkurs 2 som handlar om Kundfocus, säkerhet, bekväm transport samt förarens uppträdande bla.
Vad kräver företaget av mig som förare.

Mycket bra utbildning som säkert många kan behöva uppdatera sig i.
En hel del vänder sig mestadels till linjebussförare som möter kunden på ett annorlunda sätt än vi beställningsförare.
Dem har ett helt annat flöde av kunder.

Bussföraryrket är ju ett riktigt lågstatusyrke i så många människors ögon. I samhällets ögon.
Jättetråkigt då det är en så viktig del i många människors liv.
Vad gjorde vi utan skolbussar tex eller linjebussarna som tar så många människor mellan olika destinationer.

Tänk bara mina körningar.
Alla idrottslagen, seniorgrupper, företag och skolor som ständigt reser någonstans.

Att det är lågstatus beror till stor del på arbetstiderna, lönen och i dagens samhälle också den otrygghet du arbetar i som linjebussförare.
Hot och våld har blivit en normal bild i en linjebussförares vardag.

Bussföraren möter kunder av alla de slag, dag ut och dag in.


I många lägen så står du väldigt ensam som bussförare.
Kunden är i focus.
Kunden kräver service och uppmärksamhet i olika former.
Du som förare skall bara leverera i alla lägen. Fort ska det gå. Tempot är så uppskruvat så sekunder är viktiga.

Mitt yrke som Beställningsförare är så mycket trevligare ur kundhänseende.
Vi möter kunderna eller som jag kallar för Gästerna, på ett helt annat sätt.

Resor med grupper som skall iväg på någonting trevligt i gemenskap med andra.

Min del är av en helt annan betydelse för dessa gäster. Jag har dem i min buss, under mitt ansvar och vingars beskydd i många timmar, kanske dagar eller till och med veckor.
Det blir ett helt annat sätt att arbeta än för Linjebussföraren som möter kunden bara en kort stund.

Jag får en helt annan närhet till mina gäster. Mitt uppträdande är oerhört viktigt och av enorm betydelse för gästen och jag är företagets ansikte utåt. Det första mötet är oerhört viktigt.
Det tar 5 sekunder för Gästen att bilda en uppfattning om mig som förare.
5 sekunder har jag på mig att ge en bra och trygg bild av mig själv.
Första mötet är dörren till den fortsatta resan.

Dessutom kör jag ständigt, dag ut och dag in till nya destinationer. För mig helt främmande många gånger. Länder, städer, platser och gator jag aldrig tidigare varit till.
Då med 14-15 meter lång och 4 meter hög buss. Fylld med förväntansfulla gäster.
På ett tryggt och trafiksäkert, mjukt och behagligt sätt måste det gå till.
Alltid! Varje resa oavsett vart jag åker.
Det måste ske proffsigt!

Jag måste behärska allt under färd.
Händer något oförutsätt måste jag vara lösningsfocuserad.
Som bussförare har jag ett enormt ansvar. För mina gäster, bussen, trafiken, medtrafikanterna osv....
Jag måste kunna behärska alla väderlek.
Snöstorm, hård vind, hällregn, blixthalka, brännande sol mot vindrutan.
Hålla planerade körtiderna oavsett väder och väglag.
Planera min körning noga redan från grunden. Bästa snabbaste vägarna.

Ansvaret är mitt att ha hand om bussen.
Tanka, städa (dammsuga, skura, sanera, putsa fönstren, alla klaffbord, toaletten) tvätta utvändigt, tömma toan, säkerhetskontroll, påfyll alla vätskor som olja, spolarvätska, sanervätska. Fylla på förråd av toapapper, soppåsar osv...
Sanera spyor, urin och bajs till och med ibland.

Ska det med Catering så är det min uppgift.Mat, vatten, Kaffe, mackor, te, socker, mjölk, fikabröd, muggar, skedar, sötningsmedel osv....

Laga mindre fel på bussen. Tex byta en lampa som gått, säkringar...
Felanmäla och se till att bussen kommer till verkstad vid större fel.

På detta då se till att gästerna får allt som krävs av mig.
Jag måste veta hur jag hanterar påverkade personer. Fulla eller drogpåverkade.

Trevligt bemötande, trygg och säker, mjuk körning ständigt.
Detta under arbetsdagar som kan sträcka sig upp till 15 timmar.
Full focus, ständigt med ett leende på läpparna, lugn och trygg. Rent och snyggt, behaglig miljö i bussen. Lagom temperatur och belysning.

Jag måste kunna släcka brand, rädda liv som tex hjärt och lungräddning, stoppa blödning, hantera ett epilepsianfall eller allergichock. Veta hur jag snabbast kan tillkalla hjälp vid behov.
Jag är tryggheten för gästerna i min buss. Gästen måste kunna lita på att jag bär en kompetens i allt mer eller mindre.

Yrkeskompetensbevis.
Yrkeskompetensutbildning kommer in då som vi genomgår år efter år.

Ja det är många yrkesgrupper vi kan räkna in i Beställningsföraryrket.

Vart jag än kommer så måste jag se till att jag kan parkera bussen tryggt och utan fara för någon, inte i vägen eller på något vis störande.
Bara det en enorm utmaning på många ställen.
Det är ju inte bara att dumpa 15 meter fordon nånstans.

Jag arbetar ständigt dygnets alla timmar. Inget fast schema.
Max arbetstid 15 timmar.
Max Körtid 9 timmar, får förlängas till 10 timmar vid behov.
Har jag "normala" 8 timmars arbetsdagar så känns det som jag jobbat halvid bara :)
Kör och Vilotidslagarna styr vårt arbete helt. För detta regelverk finns en helt egen delkurs i Ykb utbildningen.

Mycket hotell och vandrarhem.
Ofta borta hemifrån dagar, tom veckor i sträck.

En liten sammanfattning av mitt yrke.
Säkert har jag missat ta med nåt som jag bara tar för givet.

Fråga gärna om det är något som känns konstigt.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards