Alla inlägg den 22 september 2022

Av Sirpa - 22 september 2022 15:37

Kom ju hem i måndags kväll sent.
Hade Tisdagen som vilo, tvätt och packa om dag inflr nästa långresa.

Den här gången bar det iväg till Danmark.

Hämtade gäster från Västerås och åkte till Stena Line Danmarksterminalen i Göteborg.
Med lunchstopp i Götene på Rasta där.
Jag åt som vanligt medhavd sen frukost.
Hann inte få i mig annat än kaffe på morgonen, uppe så tidigt

Anlände lite försenade till Terminalen. Körde fel först och behövde ta mig runt med bussen till Terminalsbyggnaden och checka in gästerna där som inte fick åka med bussen ombord.

Körde sen tillbaka dit jag var först
Blev hänvisad en gate. Stod där och tittade på lastningen av båten till en bra stund efter avgångstid.

Tydligen var det fel på en ramp och det ställde till med en fösening.
Körde ombord, stängde ner och låste bussen. Tog mig upp i båten.

Noga dokumentering vart bussen stod så jag skulle hitta den vid framkomst

Fick vid incheckningen en Voucher för att få mat ombord.
Det var en glad överraskning.
Jag unnar mig ju inte mat ute på mina resor. Har inte råd till såna utsvävningar.

Måste hålla i vartenda öre nu när allt är så dyrt.

Blev sugen på Köttbullar med mos, lingonsylt och snittgurka+sallad.
Himmel vad gott det smakade!
Satt länge och njöt, åt sakta och kände hur kroppen svarade på energin.

Gick sedan och såg mig om på båten.
Köpte Taxfreegodis till barnbarnets kommande födelsedagskalas.
Hon ska ha det bra lillungen. Det ser mormor till och hennes mamma.

Blev en seg väntan innan vi kom till Fredrikshamn. 30 minuter försenade.
Körde av rätt snabbt och fick sedan irra omkring och leta rätt på vart jag skulle ta upp gästerna som gått av till fots.
Det gick rätt bra och vi kom iväg snabbt ut på E45 mot vår destination Hotell Randers i just staden Randers

Den resan tog drygt 1 1/2 timme.
Rätt mycket trafik och väldigt väldigt trångt och besvärligt i slutet innan jag kom såpass nära hotellet som ligger inne i gamla delen centralt.
Smal kullstensgata sista biten, icke farbar med turistbuss.

Släppte av ute på en lite större väg, uppbackad på en trottoar vid en stor staty. Med varningsblinkers på och irriterade danska bilister blängande och till och med tutande.
Suck!! Jag trodde folk var vänliga här.
Gick hur bra som helst att passera bussen.

Hängde med till hotellet och checkade in. Lämna av mitt bagage i receptionen.
Sedan ut och leta parkering.

Det var inte lätt!
Tog nästan en timme att hitta nåt.
Var lite orolig att inte ramtiden på 15 timmar inte skulle räcka.

Hittade en jättebra plats bara 800 meters gångväg från hotellet
Lyckan fullkomlig!
Stängde till allt och traskade sedan trött till hotellet.

Tog fotot på morgonen dagen efter på bussen
Set visade sig vara en gratis offentlig parkering med 5 platser för tunga fordon.
Härligt!!

Efter en snabb dusch och uppackning i det lilla trivsamma rummet så tog jag mig en kopp starkt kaffe och lite macka.

Hade svårt att komma ner i varv då jag återigen upplevt en massa nytt och ansvarskrävande till max.

Kört ombord på båtar har jag gjort förut men aldrig ansvarat för incheckning av gäster och sånt.
Nu vet jag hur det går till
Hittar på terminalerna och kan pricka av det i meritlistan :)

Tog lite foton på söta rummet.
Somnade efter 1 inatt

Lade med några foton från båten på slutet av inlägget

Av Sirpa - 22 september 2022 14:31

Jag checkade ut från vandrarhemmet i Backåkra tidigt för att få bussen klar till avfärd.
Tvättade vindrutan noga och länge för att få bort alla smaschade kryp som riktigt bränt fast.

Gästerna kom vartefter med sina resväskor och lastade in.

Sedan blev det full rulle mot Gränna som var dagens lunchstopp för gästerna och rast för mig i Färdskrivaren

Hade 3 minuter kvar av körtiden när jag ställde bussen. Pjuh!!

Fick i mig lite medhavd macka och kaffe innan det var dags att göra rent rutan igen.
Körde sedan vidare när alla var på plats

Tog lite foton där vid Gyllene Uttern.

Rullade på i ett bra tempo och hamnade tyvärr i ett jobbigt läge då det blivit omledning utanför Norrköping mot Katrineholm.
Vi hamnade på småvägar och allt åt tid till max.

Anlände till Uppsala försenade.
Tog en 45 minuters rast där medans mina härliga gäster lastade ur och kramade om mig innan alla skildes åt

Kändes vemodigt att skiljas åt efter dessa härliga dagar

Jag måste i min tur kontakta Trafikledningen då jag insåg att jag inte har körtid kvar att ta mig ända hem
Pga av förseningen med omledningen av trafiken.
Jag hade tappat rejält med tid där.
En oförutsedd händelse som satte käppar i hjulet för mig.

Så jag körde till Frössvi rastplats mellan Enköping och Västerås
Sen var det slut.
Blev då avlöst och kunde åka hem direkt.
Fick min bil körd till mig av mina goa kollegor.
Jag hade då kört totalt över 70 mil den dagen. Kändes i huvudet.

Dem tog bussen till depån och jag behövde då heller inte ta hand om den med städ, tank, tvätt och sånt.

Kom hem jättetrött till dotter och barnbarn som nu är friska efter sin influensa.
Barnbarnet skulle till skolan så hon sov redan.
Dottern hade eldat i köksspisen så det var varmt och skönt hemma.

En underbar 4 dagars resa var över.
Saknar gästerna redan!!

Av Sirpa - 22 september 2022 06:31

Ystad blev den stad som fick nöjet att avnjuta körens sista konsert för den här resan. Det var i söndags.
Sankta Mariakyrkan.

Inte den enklaste av uppgifter att baxa in bussen till kyrkan mitt i centrum.
Trånga gator, stolpar, ilskna stressade ortsbor och utstickande tak gjorde min körning till ett eget litet äventyr.
Tufft som tusan men jag grejade det.
Tre gånger till och med

Kören behövde sina kåpor och andra saker ur bussen efter den Stadsvandring dem fick av en lokal guide.
Först av allt när vi kom dit fick jag köra en tur runt stan med bussen och guiden berättade.

Sedan kunde jag stå parkerad nere vid hamnen.
Gick till kyrkan och såg konserten givetvis.
Stolt som en tupp över mitt fanstastiska gäng :)

Blir så förvånad över hur dåliga folk är på att köra bil.
En kvinna snorkade ur sig att hon minsann inte ska behöva köra på trottoaren för att komma förbi min buss.
Det behövde hon inte!! det fanns utrymme i mängd men hon klarade inte av att hantera sin bil och då skulle jag ha skit.

Som vanligt fanns det karlar som stod som på första parkett och hånfullt flinande stannade och tittade när jag trixade runt bussen :)
Sedan grymt besvikna när jag klarade det galant.
Människan är en märklig varelse!!
Varför vill man varandra ont?

Jag mår mentalt dåligt om jag ser någon som kämpar och kanske misslyckas och skadar sitt fordon.
Då vill jag hjälpa till, inte håna och förnedra.

Jag brukar le stort och vinka åt människor som förväntar sig ett drama och sedan blir besvikna.
Jag förstörde nog deras dag, dem fick inget att berätta på nästa fikasammankomst :)

Efter konserten hämtade jag all utrustning igen vid kyrkan och körde några gäster till Harrys där alla skulle äta middag. Resten gick, det var så nära.

Parkerade åter vid hamnen och tog mig ett par promenader under kvällen och såg när färjor lade till, lastade och for iväg igen.
Läste bok och åt min egen middag i bussen.

Hämtade upp gästerna vid 22 tiden och åkte de 30 minuterna till vårt boende.
Det blev ännu en jättelång fantastisk dag på Österlen. Stupade jättetrött isäng vid 23 tiden.
Behövde sova då det var hemfärd nästa dag.

Av Sirpa - 22 september 2022 06:02

Snabbt besök vid den vidsträckta vackra Sandhammaren innan vidare färd till Ystad

Kören besökte också Ale Stenar men dit hängde jag inte på då det vällde in ett åsk och regnväder från havet.

Jag stannade i bussen och dammsög den då det följde med mängder med sand från besöket på stranden.

Låg sedan utsträckt över sätena i bussen och läste min bok. Hade även med egen lunch som jag avnjöt i bussen medans ovädret drog över.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards