Direktlänk till inlägg 25 juli 2015

Larmet går igen:)

Av Sirpa - 25 juli 2015 07:19

Fast denna gång på min buss som jag parkerat vid Centralen i Västerås för att ha rast.

Jag hade varit på toa och sedan gått till Pressbyrån för att köpa mig en kopp kaffe.
Låste bussen efter mig som vanligt, med den lilla dosan.

Vid kaffeinhandlandet tog det lite tid då maskinen krånglade lite.
När jag så efter 10 minuter kommer ut, hör jag ett larmande på avstånd.
Gick mot ljudet och hann tänka tanken...är det min buss som låter?
Har vi larm på dem?

Skymtade den lila skönheten mellan de andra bussarna som stod inne och lastade.
Såg att folk tittade bortåt där jag parkerat.
Såg även ett orangeblinkande ljus, blinkers skymta till.

Insåg snart att det var min goding som stod och ropade i högan sky.
Skrek av förtvivlan över att jag gått ifrån honom sådär.

Snabbade på stegen så gott det nu gick med kaffemuggen i min hand.

Folk började inse att det var min pärla som väsnades och de andades ut, när jag närmade mig med nyckeldosan.
Jag fick lov att vara ända framme vid dörren innan den tog signalen från dosan och tystnade.

Vet inte varför den utlöste larmet.
Kanske var det fram någon som försökte öppna dörren...jag vet inte och får heller aldrig veta.

Folk är på oss hela tiden och vill kliva på medans vi rastar, även fast det kan vara 30-40 minuter kvar till avgångstid.
Förstår inte riktigt vad de skall in i en stekhet buss och göra, mitt i sommaren när det är vackert väder.

Dessutom skyltar jag inte med destinationen medans jag rastar utan folk ser bara en lila buss och då ska de in.
Kan varit någon sådan person som varit fram och bussen fick nog och började skrika efter mig.

Vi har stora problem med detta att vi inte får vara ifred när vi har vår rast.
Jag stannar gärna kvar vid bussen då jag gärna gör sådant som jag inte hinner annars.
Putsar lite, grejar med mina privata saker, ringer samtal och äter givetvis.
Inte ens när jag tuggar min macka och har kaffet framme låter folk mig ha min rast.

Jag kan sitta flera meter bort från bussen och äta, ringa ett privat samtal eller läsa sms, en tidning eller vad som helst.
Jag får inte vara ifred!

En rastlokal som vi har tillgång till är så smutsig och luktar illa, fylld av skräp och bråte.
Som delas av en massa andra som lämnar sina matrester, tomma förpackningar och stinkande arbetskläder överallt.
Vill inte ens sitta ner då det är så smutsigt.

Detta gör att jag hellre är ute vid min fina buss och det jag själv håller rent och snyggt.
Dessutom vill jag vara utomhus.
Det vi kan sitta på är ju bänkarna vid järnvägsspåret eller muren bredvid bussen.

Vi hinner inte förflytta oss längre bort då bussen måste stå stilla 45 minuter så vi får den vila lagen kräver i yrket.

Då får vi ta detta med folk som ständigt är på oss med frågor om avgångtider, kommande tåg, bussar och till och med att vi får hantera klagomål över konkurrenters förseningar.
Med mackan i munnen och kaffet i handen:)

En busschaffis vardag!
Like it or not!

Jag själv hanterar det med vänlighet och bestämdhet.
Svarar på frågan så gott jag kan och upplyser om att jag har rast, med munnen full av macka:)

Att jag kör fram när min vilotid är över och det är ca 10 minuter kvar till avgång.
Ändå kan vissa vara påstridiga och vill in i bussen, trots att jag påtalar allt detta och även informerar om att bussen är som en bastu.

Hehe:)
Livet på en pinne!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:08

Den 4/4 körde tjejerna mig till depå Håbo buss utanför Bålsta för min första körning för det bolaget. Tjejerna behövde bilen hemma och jag hade ju ingen nytta med den när jag skulle iväg i flera dagar i busskörning. Installerade mig först av al...

Av Sirpa - Söndag 7 april 13:09

Fast jag var bortrest i jobb hela Påskhelgen så jag missade allt påskfirande hemma med allt vad det brukar vara. Äggletning, påskbuffe och påskgodis. Nu hade tjejerna en överraskning åt mig när jag kom hem. Dem hade sparat mat åt mig från buffen...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards