Alla inlägg den 1 maj 2020

Av Sirpa - 1 maj 2020 20:41

Har under flera veckor varit så grymt sugen på en Quattro Formaggio.
Ostpizza, med fyra olika sorters ostar

Unnade mig en idag.
Fryst pizza som fick bli frasig och god i ugnen, medans jag tog mig en dusch.
Regnet och kylan gjorde att jag kände mig kall.
Hängde på äldsta dottern till stallet också för att ta in hästar och greja.
Dottern var jättetrött och hängig. Förstadie till migränattack så jag klarade inte av att se henne kämpa ensam i stallet.

När vi sedan kommit hem så bytte jag om till mysplagg och resten av dagen/kvällen, höll jag till i husvagnen.
Åt av den underbart goda pizzan.
Såg på tv och somnade till en stund.
Perfekt sysselsättning en grå och regnig eftermiddag.
Vaknade av att jag snarkade till.

Jag fick min efterlängtade pizza denna lediga fredag 1:a Maj

Av Sirpa - 1 maj 2020 11:55

Det är jättebra att regnet kom till sist.
Markerna har varit snustorra och faran för bränder stor.

Fast.... Måste det regna just när jag är ledig och gärna vill vara ute.

Av Sirpa - 1 maj 2020 06:29

Intill vårt hus ligger en stor hage som det förr om åren gick Stutar.
Nu har det blivit en ponnyhage istället där det går ponnyhästar från maj till oktober.

Hästarna hade anlänt igår och de busade runt i hagen när jag anlände från jobbet.

Ett mysigt inslag men kommer också att ge oss mängder med flugor inomhus om vi inte ser till att få upp nät överallt där det står öppet varma sommardagar.

Av Sirpa - 1 maj 2020 06:15

Nu känns det helt ok att vara ledig i tre dagar då jag jobbar hela veckorna och relativt många timmar per dag.

Har varit på Transdev nu i två veckor.
Känns som längre faktiskt då körningarna inte är så vidare tillfredställande.
Dagarna blir extra långa då

Att inte kunna prata med kunderna gör ju inget bättre direkt
Isolerad där fram sitter jag och det är inte många som reser.
Ytterst få som ens bryr sig om att titta fram och ens nicka till mig som ändå kör dessa personer, kanske ända upp till 9 mil enkel väg.

Det visar hur liten betydelse vi bussförare har i människors liv
Vi sitter på vår post och utsätter oss för smitta varje minut.

Detta gör mig nedstämd då jag valt att ändå köra för ett annat bolag än jag är anställd vid, för att hjälpa till och få trafiken att rulla fast många är sjuka.

Så ledigheten jag har nu är välkommen
Har sedan 14 arbetsdagar kvar innan min semestervecka och efter det återgår jag till mitt eget jobb i Västerås.
Kommer att köra tågersättningar.

Funderar på om jag ska åka och handla på Maxi nu tidigt på morgonen, innan det kommer en massa människor dit.

Regnig dag ligger framför så det blir till att baka lite tänkte jag.
Äldsta dottern fyller år på måndag.

Av Sirpa - 1 maj 2020 02:02

Tiden rusar fram med en fart som jag knappt hänger med i.
Tyckte nyss att det var Första April.
Mycket har hänt som vanligt och livet ramlar på i dessa konstiga tider då inget riktigt är som det borde vara.
Eller är det en idragen handbroms för mänskligheten.
Ett virus som härjar skoningslöst.
Som förändrar människors liv fullständigt och tvingar oss att stanna upp ekorrhjulet och tänka till.

Det är så trist att det behövs mängder med lidande och dödsfall för att vi ska förstå vad det är som har störst betydelse för oss när det krisar.

Många tycks också tro att det är Faran över och att livet kan spinna på som tidigare.
Så är det verkligen inte.
Faran är inte över på långa vägar ännu
Kommer inte vara det under resten av detta år.
Sommaren kommer inte att vara som andra somrar, då vi flockar oss i mängder på olika ställen för att fira semester och umgås.
Det är bara att tänka om.

Resor är inte att tänka på och vi måste hålla oss till våra närmaste.
Det är tryggast så.
Då kanske vi överlever och har ett liv kvar efter Covid19.

Pratade med min gamla mamma i onsdags i telefon. Hon har förlikat sig med livet som det är nu. Hon är helt isolerad från oss andra som lever och verkar i samhället och arbetslivet.
Hon sitter och tittar på olika dokumentärer och klipp på You Tube. Det roar henne hela dagarna.
Vi ser till att hon får hem mat och att hon har det som behövs för vardagen.
Besöken blir inte närmare än till hennes dörr.
Flera meter emellan för att inte dra dit nått som kan skada henne.
Hon är ändå 81 år och är krasslig i hälsan.

Det kommer ett liv efter detta.
Så småningom kommer livet att återvända men aldrig på samma vis som innan.
Vår välfärd har tagit stryk och det ordentligt.
Jag hoppas verkligen att detta får våra styrande i landet att värna mera om den egna befolkningen än att slå sig för bröstet och leka Bror Duktig inför hela världen
Sverige ska inte vara Världens samvete
Låt det egna gå före för en gångs skull.
Bygg upo det egna landet och livet igen
Värna om vårt!!!

Vi ska inte vara den befolkning som ska lida själva för att försörja andra länders misslyckandet.
Hit ska ingen vallfärda för att leva och snylta på det vi har.
Stanna i det egna landet och hjälp till att förändra där istället för att komma hit och tro att vi ska ta hand om försörjningen
Jag vill inte ta ansvar för andra länders misslyckade politik och girighet.

Varje land ska ta hand om sitt eget i första hand.se till att den egna befolkningen har det den behöver för att leva.

Här i Sverige hoppas jag att detta blir en vändning för den del av samhället som vi nu ser behövs mest, för vår överlevnad.
Sjukvård, åldringsvård och andra samhällsfunktioner som är livsnödvändiga.

Landet krisar!
Lös det på bästa sätt och framförallt,
Hjälps åt!!! Ingen klarar detta ensam.
Håll avstånd fysiskt men håll ihop mentalt.
Värna om varandra.
Livet är inte som vi är van vid.
Inget är enkelt eller kanske det egentligen Är väldigt enkelt
Om alla drar sitt strå till stacken så blir det här bra.
INGEN är förskonad.

Maj månad är här
Sköna Maj som vi brukar sjunga in vid brasor och sammankomster.

Många människor är nu arbetslösa. Företag har stängt. Bara det viktigaste rullar på.
Nu finns möjligheten för oss att sätta resurser på de ställen där de behövs.
Där det tidigare har varit brist på personal och hållbar ekonomi.
Vi måste helt enkelt ställa om oss för att klara detta.
Det gäller alla även där.

Stanna innanför vårt lands gränser.
Njut av det vackra som finns överallt.
Ta din semester detta år hemma i Sverige.
Låt pengarna stanna hemma istället för att spendera dessa på dyra resor utomlands.
Bygg upp gemensamt.
Visa nu vad vi kan bara vi vill.
Vi kan rädda det egna om vi hjälps åt.

Snart är sommaren här.
Vi kan njuta av den på ett lite annorlunda vis.
Åk nästa år istället om du nu måste det.
Livet har dragit i handbromsen.
Låt oss lära något ifrån detta faktum att vi inte är odödliga.
Vi måste se till det närmaste och inte bara jaga fram som blinda idioter i tillvaron.

Livet är här och nu.
Vi fixar detta, bara vi hjälps åt.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards