Alla inlägg den 3 maj 2020

Av Sirpa - 3 maj 2020 21:53

Ska upp imorgon 4.15 så det är hög tid att sova nu. Gjorde ett försök och hade somnat men vaknade sedan av att regnet smattrade på husvagnstaket.

Gick upp och ut för att stänga in hönsen. Kom åter till husvagnen och då ville Nova ut. Hon sov tungt när jag gick upp men kom väl på att hon hade saker att uträtta.
Säkert blir det hon som väcker mig igen när hon ska in, mitt i natten.

Den här helgen har varit tuff. Har haft så ont i lårmuskeln så den hindrat mig i allt.
Jag älskar ju att greja i trädgården där drt finns massor att göra.
Fick ner alla vackra blommor jag köpte i krukor och ner i rabatter. Det känns bra.
Började rensa ogräs/gräs i den långa rabatten som finns på framsidan.
Fick fram ca 2 meter bara och sedan satte smärtan stopp.
Det kommer ta tid att få fram rabatten igen och jag ska ta det i veckan, efter jobbet och rensa fram bit för bit.
Så mycket rötter och gräs som måste bort och sedan ta dit mera jord.
Där växer nu vinbärsbuskar och lite blommor.
Jag vill ha en prunkande rabatt.

Dottern klippte gräs med nya klipparen som är jättebra. Det är stor gräsyta så resten får bli i veckan. Blir så jämn och fin matta när den klipps ofta.
Dessutom trivs inte fästingar i kort gräs.

Imorse gjorde jag iordning smörgåstårtor till imorgon. Det är då äldsta dottern fyller år.
Ska garnera dem efter jobbet imorgon för vi äter när dottern kommer hem från sitt jobb vid 17 tiden.
Det är min vanliga smörgåstårta på Polarbröd, rör med tonfisk och ägg som jag brukar göra. Purjolök och majonäs, isbergssallad, kryddor och salt.
Den är bäst att göra klar dagen innan så den blir riktigt matig och god när allt blandas.
Tar foton imorn om jag kommer ihåg

Dagen innan bakade jag Äppelkaka.
En stor plåt och en liten form med mjölkfri till barnbarnet som har mjölkproteinallergi.

Igår kväll blev det pizza som svärsonen köpte med. En önskan från födelsedagsbarnet. Jag valde fyra ostar självklart.
Har ätit alldeles för mycket och onyttigt denna helg.
Skärpning i veckan annars får jag problem med att knäppa jobbrallorna.

Ringde mamma idag.
Hon klarar sig bra.
Sedan beställde jag blomförmedling av begravningsbukett till den 8/5 då min systerdotters pappa begravs.
Han gick ju bort i Covid19.
Mamma ville vara med på detta så jag tog med även hennes namn i Sista hälsningen.

Livet känns underligt och overkligt.
Följer utvecklingen på min egen arbetsplats via intranätet där de lägger ut information.
Har nu tre veckor kvar på Sörmlandstrafiken och linjekörning.
Sedan semester en vecka innan det är dags för tågersättning.
Får se vad som blir sedan eller om jag tar semester ett par veckor till.
Beror helt på behovet av förare.

Kanske behövs jag mera i Eskilstuna, jag vet inte. Lokaltrafiken minskar ju när skolorna tar sommarlov. Samtidigt går ju många på sin semester då.
Svårt att sia om nåt sålänge restrektionerna gäller och allt är stängt.
Kanske blir jag permitterad. Jag är ju beställningsförare och vi har inga jobb alls.

Blir nog en väldigt udda sommar.

Det finns att göra, det lider vi inte brist på.
Huset behöver målas i sommar.
Först ska vi flytta in, möblera, fixa och boa in oss när det är dags. Troligtvis i slutet av maj blir inflytten.
Under min semestervecka hoppas jag.

Husvagnen tömmas, städas och tvättas och lämnas åter till ägaren.
Hade jag pengar skulle jag köpa den. Tycker väldigt mycket om den.

Jag ska försöka få tag i en pool för bra pengar som ska monteras upp utanför huset på gräsmattan.
Där hade familjen en pool tidigare som var härlig tills den gick sönder.

Så sysslolös blir jag inte oavsett hur sommaren blir med jobbet.

Nu är klockan snart 22 och jag måste sova för att orka upp imorn tidigt.
Lång arbetsdag väntar.
Hoppas min lårmuskel är snällare imorgon.
Ska vila den genom att köra mycket med farthållaren på bussen.









Av Sirpa - 3 maj 2020 19:26

Idag har det blivit en hel del planterat och fixat på tomten och i krukor.

Det kommer att blomma och grönska denna sommar. Så skönt med ytor och inte bara en liten balkong i stan.

Av Sirpa - 3 maj 2020 06:48

Min högra lårmuskel bråkar med mig.
Riktigt jobbigt när jag har att göra en massa härhemma och den hindrar mig.

Kände av den redan första dagarna jag började köra de bussar jag nu har att använda mig utav i linjekörningarna som är mitt tillfälliga arbete.

Det system som gör till körningen på detta ställe gör att jag inte kan använda farthållaren i samma utsträckning som jag brukar i mina körningar.
Så det blir ett ständigt tryckande med höger ben på gasen och jag känner att det är just detta som ger smärtan.
Samma ställning timme ut och timme in.

Kör på detta vis 40 mil varje dag.
Klart att det blir problem när kroppen inte är van.

Har nu haltat omkring hela helgen och det tar kraft och ork.
Smörjer med Voltaren på kvällen inför nattens vila. Vågar inte döva smärtan på dagarna då jag är rädd att skadan förvärras när jag inte känner smärtan.

Måste hela tiden tänka på hur jag använder lårmuskeln då benet liksom viker ner sig när jag belastar fel. Detta resulterar i att jag kan ramla omkull på de mest underliga ställen.
Som igår när jag bakade äppelkaka till dotterns födelsedag och lyfte ur plåten från ugnen.
Belastade benet fel och det högg till i lårmuskeln med sån smärta att jag höll på att fara in i spisen med plåt och allt.

Hela dagen hade jag mycket att göra som jag sparat till mina tre lediga dagar.
Saker jag verkligen ville göra.
Allt blev gjort och det under stor smärta.
Var in i vagnen en stund på eftermiddagen och vilade då orken tröt
Sov en stund och höll då benmuskeln varm, det hjälpte en stund.

Jag måste imorgon måndag då det är dags att köra samma bussar igen, klura ut hur jag ska sitta på den gamla stolen och försöka belasta benet på nåt annat vis.
Annars vete sjutton hur detta blir.
Använda farthållaren mera och låta ekodrivingen bli på gult och kanske rött till och med, några dagar tills detta ger sig.

Nåt måste jag göra innan det blir så illa att jag inte kan jobba.
Det finns inte tid till att vara sjukskriven.
Varken tid eller råd till det.

Så många är sjuka i dessa tider så min körning behövs.

Ont gör det oavsett.
Började nu denna söndag med att smörja in Voltaren så jag kunde gå ut och släppa ut hönsen.

Får se vad som händer. Ska försöka vila benet mera idag.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards