Alla inlägg den 25 maj 2020

Av Sirpa - 25 maj 2020 20:45

Äppelträden står i full blom och vi har ju en hel del träd här då detta varit en äppelodling en gång i världen.

Tog foton på det praktfulla i solskenet.

Av Sirpa - 25 maj 2020 15:50

Vaknade tidigt på söndagsmorgonen och gick direkt ut till hönsen.
En till höna hade dött under natten och en stod och tryckte inne i ett rede och betedde sig oroväckande konstigt.

Tog med den döda hönan och lade henne ute för att sedan se till att hon kom i jorden.
Gick med sorg i hjärtat in till dotter och barnbarn i huset och berättade att nu var tre hönor borta för oss.

Fixade till frukost.
Ägnade sedan dagen åt fortsatt arbete inne i huset. Tömde ur allt från husvagnen.

Svärsonen var och hämtade mera saker från sitt kontor.
Ännu är inte rummet redo för mig och montering av sängen därinne.
Fortsätter sova på soffan några nätter till

Mot eftermiddagen började vi så gräva för att få höna i jord. Tittade till de som ännu var vid liv och då var den medtagna hönan riktigt dålig.
Vi tog beslutet att avsluta hennes lidande
Dottern tog den tuffa uppgiften att skonsamt ta bort höna och jag grävde vidare
Blev en stor grop då det var två hönor.

Så sorgligt!
Vi var helt bedrövade och ledsna över att det nu var fyra hönor borta från oss.
En höna och tuppen är endast kvar
Vi får se om de överlever allt eller om de går samma väg.

De kurar i hönshuset fast jag öppnat ut till hönsgården. Helt utan livsgnista.
Vi har inte sett dem äta eller dricka nåt.

Det här behövde vi inte!!!!!!!
Känns förjävligt rent ut sagt.

Jag hann ta ett foto på vårt fina gäng två dagar innan de började försvinna ifrån oss.



Av Sirpa - 25 maj 2020 04:31

Denna helg har varit intensiv, kul, jättejobbig och sorglig, allt i en salig blandning

Möbler har kommit på plats i vissa rum
Upplock av köksutrustning och annat.
Mycket tvätta av textilier från båda husvagnarna.

Dottern har jobbat främst med förvaring på kattvinden som finns i huset.
En helt underbar yta som kan användas till mycket nyttigt.
Det var dit jag köpte flera trådbackställ innan jag själv kom hit och bodde i husvagn
Köpte begagnat, billigt och bra.

Sedan fixade hon i barnbarnets rum.
Målade och tapetserade möbler som såg trista ut. Sorterade in hennes kläder och annat. Viktigt att få Lillan i ordning så hon fick lugnt och tryggt rum

Jag lade full kraft på att få någon form av ordning i vardagsrum och köket.
Vi flyttade ett stort akvarium redan fredag kväll till vardagsrummet, från det rum som blir mitt sovrum när svärsonen fått flyttat sitt kontor därifrån.

Kartong efter kartong packades upp.
Jobbade på som tokar hela Lördagen och pausade bara för att äta och fika.
Viktigt med pauser och intag av energi.
Äldsta dottern och barnbarn var över och fikade med oss och plockade med sig mera av deras grejer.
Ännu är det en hel del kvar. Men det brådskar inte.

Kände när kvällen närmade sig att vi hunnit med bra och vi var nöjda så långt.
Vi hade orkat mycket mera än vi hoppats på. Dottern är ju inte frisk och jag var trött sen innan efter jobb och för lite sömn.

Men så fick det inte bli.
Vara nöjd och belåten varade bara en kort stund.

Vi såg från fönstret att det låg mängder med fjädrar i ponnyhagen utanför huset. Gick ut och två hönor saknades och resten av flocken låg och tryckte i dungen.
Något hade hänt.
Jag fick runt och letade i hela hagen och hittade bara ännu mera högar med fjädrar.

Räv eller rovfågel hade varit och försett sig med två av våra höns. Det var verkligen det sista vi behövde!!!! Stackars hönsatjejer!!!

Vi var helt förtvivlade. Letade vidare men de var borta. Visiterade resten efter att vi fått hem dem till hönshuset och det visade sig att de flesta var tilltufsade med framförallt i stor skräck och chock
Något hemskt hade hänt våra hönsor och tuppen.

De har på senare tid varit så tuffa och givit sig iväg lite för långt från huset. Jag var själv tidigare på dagen och föste hem dem från bortre delen av hagen då de var för långt hemifrån.
Den tuffheten kostade två av dem livet.
Tyvärr medaljens baksida med att ha frigående höns.
Rovdjuren är ett stort hot ständigt.

Vi stängde in resten för natten i trygghet och jag var ledsen, arg, trött och bedrövad så jag fortsatte jobba med att tömma husvagnen på mina grejer.
Flyttade bort allt som stod utanför och under vagnen. Jobbade och slet i ren ilska.
Våra fina höns!!!
Jävla förbannade skit. Inte ens den glädjen ska vi få ha att våra familjemedlemmar ska få leva i fred.

Det var långt efter midnatt innan vi lugnat ner oss såpass efter chocken att vi kunde sova. Jag hade då letat en vända till så det inte skulle ligga nån av våra fjädertjejer ensam nånstans. Hittade bara fjädrar.

Det händer ju att rovfågel eller räv tar en höna men inte två som nu.
Märkligt!
Mitt på dagen alldeles utanför huset till och med. Den andra i hagen en bit bort.

Somnade sent med båda katterna inne. Ville ha båda i trygghet då vi inte vet vad som tagit hönsen. Kan ju vara en lös hund också.
Folk härikring har även tyckt sig se något som kunnat vara varg.
Inte omöjligt det heller
Så katterna fick vara inne med oss och Nova sov djupt intill mig hela natten
Tryggt och skönt

Vilken Lördag!!


Av Sirpa - 25 maj 2020 03:51

Natten till Fredag vaknade jag av att det var kyligt i vagnen.
Insåg rätt snart att värmesystemet var knäpptyst.
Det brukar annars låta om den, knäppa och låta i elementen lite tyst.
Nu hördes ingenting och det var +16, vilket är alldeles för kyligt för mig att sova i.

Checkade thermostaten. Fick pannan att starta men den tystnade igen efter 15 sekunder.
Letade de fel jag visste kunde vara tänkbara och som jag kunde åtgärda.
Hittade inget.
Ström fanns så det var inget problem.

Det hela slutade med att jag gick ner i husets källare och hämtade min lilla kupevärmare som jag haft i mitt förtält förut.
Den fick stå och surra ut värme så jag fick sova.

Var ju totalt slut efter att under Torsdagen hjälpt till med flytten av familjen som nu kunde flytta till sitt nya hus.
Var dit tidig morgon först och planterade blommor ute. Sen iväg och handlade samt fixade frukost åt alla innan flytten kördes igång.

Höll på och for fram och åter mellan husen. Bar och bubbade. Hjälpte sortera mellan rummen. Grymt intensivt hela långa dagen så när kvällen kom var det dusch och bingen direkt för jag skulle ju ut på min sista arbetsdag på Transdev.
Upp 4.15 på morgonen så sömnen var jätteviktig.

Tack vare kupevärmaren fick jag tre timmar sömn till

Så kommande natt var bara att installera sig i huset då värmaren inte ville ha mig kvar mer i husvagnen.
Lite trist med sånt avslut
Hade hoppats på att kunna ha ett ordnat sovande medans vi installerade oss i huset i lugn och ro.

Så Fredag efter jobbet var det bara att rota fram soffdelarna som var stuvade inne i matrummet med hela mitt bohag.
Bygga ihop och bädda.
Dotter och barnbarn installerade sig i barnbarnets rum med extrasäng som vi hittade bland mina möbler i högen.

Så på grund av värmaren blev det snabbare inflytt
Bara att gilla läget.

Två katter i bädden fick jag :)
Både Nova och Wille kröp ihop hos mig

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards