Alla inlägg den 8 januari 2023

Av Sirpa - 8 januari 2023 09:06

Idag är det sista dagen här i Nyköping under Distrikts SM i Innebandy.
Det har varit hektiska och spännande dagar på flera vis.

Dels snöovädret men också vetskapen att inte ha någon planerad körning direkt, utan det har kommit dag för dag, beroende på hur matcher slutat och vilka som spelar vart.

Gårdagen blev maxad och det resulterade i att jag var väldigt trött när jag kom till hotellet och kunde varva ner.
Sov gott natten. Inte så många timmar men väl djupsömn som är så viktig för återhämtning.

Väder och väglag tar enormt på ögon och hjärna. Full koncentration varje sekund vid ratten.

Nu är en ny dag och jag vaknade redan 4.50 Kunde inte somna om utan det fick bli en kopp kaffe i bädden.
Har sedan packat i lugn och ro.
Njöt av en lång varm dusch. Bara den är lyx då vi duschar snabbt och effektivt hemma för att inte slösa energi.
Så jag passar på att njuta när jag är på resa. Lång dusch är för mig ca 5 minuter max :)

Fixade iordning färdiga mackor att ha lättillgängliga under dagens körningar.
Åt en lätt frukost.
Strök mina byxor och sjalen så jag ser prydlig ut i uniformen.
Viktigt för mig. Ansiktet utåt i företaget.

Straxt dags att klä på och checka ut.
Tacka för mig och rulla ut genom grindarna en sista gång denna resa.

Hämtar laget 10.30 Lastar en del bagage som är färdigt.
Kör till Oxelösund för match.
Sen vet jag inte riktigt hur dagen ser ut med mer än att jag ska finnas tillgänglig och vid 18 tiden rullar vi mot Gävle och Hudiksvall.

Övernattning är ordnat i Hudiksvall då jag inte kommer längre än dit idag kör och vilotidsmässigt.
I Hudik är min ramtid på 15 timmar fylld, ännu en dag.

Ute regnar det och snön är nästan borta.

Av Sirpa - 8 januari 2023 06:19

Lördagen blev verkligen en sån där maxad dag då både tid och kraft var på väg att ta slut helt.

Började morgonen med att vakna tidigt då jag kvällen innan somnat bra och sov riktigt gott hela natten.
Det var en himla tur då en tuff dag väntade.

Det hade snöat och blåst hela föregående dag och hela natten. Med fortsättning på morgonen.
Drog upp rullgardinen vid 5 tiden och insåg att jag kommer få ett problem med att få ut bussen från parkeringen.

Det stod bilar parkerade huller om buller och de körfiler som behövs för att nå utfarten igenom grinden inte existerade.
Jag hade 15 meter buss som skulle vara ute igenom grinden senast 6.45 för att hämta det första laget som skulle köras till matchhallen i Oxelösund.

Så det var bara på med kläder och ut för att reka läget.
Hade beställt frukost to go från receptionen kvällen innan till 5.30
Det fanns ingen beställning när jag kom ner dit.
Under tiden som detta ordnades gick jag ut i snöyran.

Mycket riktigt. Jag skulle inte ta mig ut. Varje körfil var blockerad och vid grinden knöafullt med bilar.

Kände lite smått förtvivlan vid det laget!
Hur skulle jag ta mig ut?

Två traktorer plogade för fullt på parkeringen och gjorde inte saken lättare med att lägga snöhögar som gjorde det ännu svårare för oss bussar.
Framför min buss hade jag en snödriva på 40 cm som blåst dit.

Tog ett foto från mitt fönster innan jag gick ut på delar av parkeringen.
Innan plogarna kom dit. Bussarna står uppe i högra hörnet och grinden syns inte på bilden men den är bakom byggnaden till höger i nedre hörnet.

Jag fick min frukostpåse. Hade då hämtat det jag skulle ha med mig för dagen och gick ut.
Klockan var vid 6 tiden då jag startade upp bussen.

Lyckades ta mig igenom snövallen men det var knappt. Höll på att fastna men kom loss som tur.
Sedan var det bara att testa och klura över vart jag kunde ta mig fram.

Insåg till sist att det enda alternativet var att ta mig ut backande i slalom mellan bilar ut igenom grinden.
Så blev det!
Med tungan rätt i mun, rengjorda backspeglar och små rattrörelser, många omtag och hopp ut och titta i snöyran så jag hade koll på bilar, stolpar, snöhögar, trappor och kanter så lyckades jag ta mig ut.
På slutet kom receptionisten ut och hjälpte mig och visade.
Allt försvårades ju av vädret. Blåsten och snön som yrde. Hade så svårt att se.

Han i receptionen var imponerad över min körning och sken som en sol där i tidiga morgonen över att jag lyckades lösa uppgiften.
Jag tackade hjärtligt för hans hjälp och körde iväg ut på vägar som precis hade plogats.
Det blinkade gult från traktorer och plogar överallt längs min färd mot. Rosvalla Arenor.

Pjuh! Vilken start på dagen.
Jag är glad över att min envishet över att reda ut problem är så stark.
Ger inte upp förräns alla alternativ är testade.

Framkörd i god tid körde jag första gänget för dagen från Nyköping till Oxelösund 7.45
Gävleborgs grabbar hade match 9.30
Jag kunde äta min frukost i bussen innan promenad i snöyran. Såg delar av matchen som grabbarna vann.

Körde laget åter 11.15 till Nyköping Rosvalla. Fick ett par timmar över till nästa så jag tog chansen och åkte till hotellet. Många bilar hade åkt så det var lättare att ta mig in och parkera.
Vilade en stund. Packade sånt jag inte behöver och åkte iväg igen för att hämta nästa lag 15.15
Nu var det nästa match för Gävleborgs grabbar jag körde till Oxelösund igen

Snabbt tillbaka för att hämta nästa gäng 16.30 som var Dalarnas grabbar och Gävleborgs tjejer som skulle heja fram grabbarna i sitt län.
Vid det här laget hade snöandet övergått helt i regn och snön var bara slask och snusk längs vägarna. Blåsten höll i sig.

Hann äta lite i bussen och se lite match innan det var dags att köra tillbaka första gänget igen 18.30 som ville stanna och handla. Så det blev ett stopp vid Hemköp på 15 minuter.
Släppte vid Rosvalla och full fart tillbaka för sista hämtningen 20.00
Hann precis när laget kom gående mot bussen.

Släppte de sista vid 20.20 och rullade till hotellet. Nu var det bättre ordning på bilarna. Det gick att se lite streck i asfalten så ordningen var något bättre.

Parkerade bussen och stängde ner.
Kände då hur trött jag var!
Det var som att de sista krafterna bara rann ur mig där jag satt vid ratten och plockade ur Förarkortet ur Färdskrivaren.
Insåg att jag varit i tjänst nästan 15 timmar denna Lördag.
I snöoväder som övergick i spöregn och slask, vidrigt väglag med en dubbeldäckare.

Körtiden vet jag inte hur mycket det blev då det var 20 minuters körningar och många pauser emellan.
Men ramtiden på 15 timmars arbetsdag var maxad.

Planerade dessutom Söndagens körningar med ledarna och min trafikledning.
Det är ju matcher kvar innan hemresan och för mig blir lösningen att jag inte kommer hem förrän på Måndag natt.
Det blir en till övernattning i Hudiksvall då tiden inte räcker för hemfärd.

Kör igång idag vid 10 tiden och släpper av de sista i Hudiksvall vid midnatt om allt flyter på som det är tänkt.

Så en 15 timmars dag väntar.




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards