Alla inlägg den 2 januari 2023

Av Sirpa - 2 januari 2023 19:23

Idag fick jag så min nya framtand som jag längtat efter att få ditsatt.

Redan för flera veckor sedan så lossnade en stor bit av min högra framtand som länge haft en spricka.
Den var dessutom lagad sedan många år tillbaka och biten som lossnade gjorde att det inte fanns så mycket annat att göra åt tanden än att sätta dit en keramisk krona.

Var in före Jul och fick tanden borrad och förfixad för att få en krona senare.
Det tog en stund att ta bort det som inte gick att rädda och sedan fick jag en tillfällig plasttand ditsatt.
Jag var bedövad ordentligt för det låg så nära tandnerven att smärtan skulle varit grym om min tandläkare inte bedövat ordentligt.
Ända upp i näsan tog bedövningen.

Så jag gick med en konstig skrovlig "tand" i närmare två veckor innan jag så idag fick den nya.
Det gick snabbt att ta bort plastersättningen och sätta dit den keramiska tanden.

Dyrt så in i he....e men jag måste ju ha framtanden för att kunna le.
Givetvis också för att kunna bita av när jag äter nåt.

Det hade gått att laga provisoriskt men det hade inte hållit i kanske mer än max två år så både tandläkaren och jag tyckte att vi gör det ordentligt.

Jag är jättenöjd och jättefattig.

Av Sirpa - 2 januari 2023 11:49

Körde ju innan jag fick influensan igång med 16-8 periodisk fasta.
Hann med det i nästan tre veckor innan jag blev sjuk och måst avbryta.

Nu har jag tagit tag i det igen.
Igår åt jag ägg och Skärgårdssill på knäckemacka till brunch och sedan blev det inte nåt mera.
Vid 17 tiden låter jag nu matfönstret stängas och äter inget förrän 9 på morgonen.
Det blir 16 timmar av fasta och 8 timmar då jag äter normalt.

Känns redan nu att magen är mera nöjd och det pågår inte ett ständigt knorr och sug efter att stoppa något i munnen.

Detta kommer jag se till att det blir en vana i mitt liv för att få ordning på kost och magens mående.
Förhoppningsvis också droppa några kilo i vikt vartefter.

Nu i helgerna har det blivit mycket gott att äta. Maten inget problem men däremot godis och sånt.
Det lägger jag bort helt.
Självklart kommer jag att äta nån bulle eller så någon gång men focus kommer bli att äta sådant som ger varaktig energi.

Kommer att skriva en uppdatering en gång i veckan och berätta hur jag mår och om detta förändrar min ork till det bättre eller vad som sker.
Så trött som jag varit under hela vintern är riktigt tufft.

Det tär på psyket och jag vill ju så gärna hinna röra på mig ordentligt mellan jobb och alla måsten i livet.
Promenader i första hand, gärna riktigt långa.

Min oro över ekonomin är ju också sånt som tär på mig och gör att jag sover dåligt.
Att inte veta hur livet blir när allt kostar så förbaskat mycket.

Nu under Januari är det helt köpstopp på något annat än diesel till bilen och färskvaror i livsmedel.

Idag ska jag ut med över 5.500:- hos tandläkaren då kronan i framtanden ska på plats. Min egen gick ju sönder. En stor bit bröts loss.
Har ju just nu en tillfällig plasttand i väntan på att den riktiga blir klar.

Jag måste ju ha fina tänder fram.
En busschaffis med glugg fram är ju inte direkt det ultimata.
Jag måste ju kunna få le i mitt yrkesutövande.

Av Sirpa - 2 januari 2023 11:30

Ja då har vi i ett nafs hoppat in i ett nytt år.
Nyårshelgen gick i stort sett helt i jobbets tecken.
Standbybuss tågersättning för SJ.

Nyårsafton satt vi en kollega och jag från 10 till 17.40 och bara väntade på att något skulle hända så vi fick ut och köra.
Vi hade arbetstid till 18.00 vilket det nu inte riktigt blev då Bussakuten aktiverade oss 17.40
Det var bara att snabbt se till att komma ut till bussarna och fortast möjligt ta oss till Arboga då det hade blivit något elfel mellan Arboga och Örebro.

Vi hann köra en tur och retur Örebro innan felet var åtgärdat.
Mycket resenärer i farten även på Nyårsafton.

Jag körde till depån i Hallstahammar och parkerade bussen och städade ur det som blivit på de dryga två timmar jag var ut och rattade.

Kollegan kom från Skinnsakatteberg med sin buss så han återvände dit när vi var klara i Arboga.

For sedan hemåt i Nyårsaftonskvällen.
Tjejerna hade ätit nyårsmaten då jag ringde när jag fick körningen och berättade att jag inte visste hur länge det kommer ta.

Så jag åt maten som var supergod vid tv:n i morgonrock vid 22.30 tiden på kvällen.
Vi gick ut på balkongen vid 12 slaget och skålade in det nya året med alkoholfri bubbel.
Sedan var det bara att krypa till kojs.
Somnade vid 1.30 tiden.

Nyårsdagen blev det ett besök hos gamla mamma innan jobbet.
Gick upp vid 6.30 Duschade och for iväg.
Det var ett energikrävande besök hos mamma som är så deprimerad över att hennes liv blivit så begränsat.
Jag vet inte vad jag ska göra för att förändra nåt för henne.
Hälsa på när jag har tid och hjälpa till så gott jag orkar.
Finns inte så mycket mera jag mäktar med.

Föreslog återigen att hon skulle flytta till något gruppboende eller så för att ha människor omkring sig men det vill hon inte vetas vid.
Sitter hellre ensam i sin lägenhet.
Hemtjänsten kommer ju minst 2 gånger per dag och hjälper henne med det hon inte klarar själv.

Åkte sedan därifrån via återvinningskontainrar till mitt jobb.

Nyårsdagen hade kollegan och jag Standby tågersättning i 10 timmar.
Från 13.00 till 23.00 på natten.
Vi var ute och gick totalt 8 km. Städade buss och jag passade på att städa och tvätta min egen bil innan jobbet började.
Den har länge sett hemsk ut då jag inte hunnit eller orkat städa den.

Nu blev det gjort och det kändes bra.

När tiden var över för tågpassningen så åkte vi hem var och en till sitt.
Vi hann prata väldigt mycket om allt mellan himmel och jord.

Åkte hemåt i natten -5 grader ute och väldigt halt.
Under dagen hade det skett en bussolycka i Värmland där en buss vält och människor skadats.
Väglaget som råder och halkbekämpning som inte utförs gör livet tufft som satan för all trafik.

Kom isäng vid 1 tiden och somnade bums.

Nytt år nya tag

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards