Alla inlägg under augusti 2019

Av Sirpa - 28 augusti 2019 07:00

Nu har jag hållit igång med träning i form av promenader, flera mil i veckan och viktreducering.
Det går bra och jag känner själv hur jag blivit lättare, rörligare och andfåddheten som stundtals kom är helt borta.

Stegen när jag är ute och går är pigga, raska och lättare för var dag.
Orken är mycket bättre och flåset helt ok.
Med den här takten så räknar jag med att våga mig på lite jogg kanske kommande vecka.
Det får helt och hållet mina knän bestämma.
Känns de ok så börjar jag att jogga korta bitar i taget.

Mathållningen fungerar hur bra som helst.
Visst känner jag stundtals att en macka skulle vara gott.
Javisst är det jättegott men inget för mig i det här läget.
Den svåraste tiden är ju över nu och varför skulle jag då äventyra något.

Magen sitter envist kvar.
Känner att på resten av kroppen försvinner det fett, sakta men säkert.
Men magen är det sista lagret som kroppen tar utav.
Det gör ingenting.
Även där kommer jag att lägga in extra krut straxt när jag känner att det är läge.
Vet ju vilka övningar som är bra för att stärka magmuskler.

Har lite försiktigt börjat med överkroppen.
Kan superbra övningar för att stärka överarmar, byst och i detta hänger också magen med.

Var häromdagen till nya Lögarängen och tittade. Där skulle det vara perfekt att köra simning i vinter.
Ska kolla in priser och checka med jobbet. Vi har ju friskvårdsbidrag.
Jag tror att det går att kombinera båda badhusen. Kristiansborg ligger ju närmast här.

Metoden jag kör är mycket bra för mig.
Känner jag att energierna dippar och inte vill återkomma så tillsätter jag en måltid.
Jag gör ju av med en hel del då jag tränar nästan varje dag och jobbar för fullt och lever som vanligt i övrigt.
Full fart från morgon till kväll.

Är jag trött som igår kväll efter dag fylld av jobb, träning och bad samt husvagnsförsäljning mitt i hettan +27 grader ute, så vilar jag.
Tog en dusch väl hemma, plockade upp allt som jag haft med, våta badkläder och sånt.
Diskade och satte mig sedan i soffan.
Dåsade till en stund och det gav ny energi en stund.
Vattnade alla mina växter på balkongen och lade mig redan vid 21.30 för att straxt släcka och sova.

Känner mig riktigt stolt över mig själv.
Kan nu återigen börja känna att jag är den jag egentligen är.
Kilo för kilo försvinner och jag hittar mig själv vartefter.
Träningen är återigen ett naturligt inslag i mitt liv.
Utan träning är jag inte mig själv.
Det hör till min identitet.

Det bästa av allt.
Jobbarbyxorna har slutat strama.
De sitter nästan bra.
Så det första målet är nått.
Träningen igång och jobbarbrallorna bekväma igen.

Nästa mål är att köpa nya byxor i storleken mindre :)
Jag jobbar på, sakta men säkert.

Av Sirpa - 28 augusti 2019 02:56

Igår hade jag en körning med ett gäng ifrån Västerås till ABB i Ludvika.
Var där redan vid halv 9 tiden på morgonen.
Sökte upp en badplats en bit ifrån som var tillgänglig med stor buss.

Ställde bussen i skuggan.
Det var ju en underbar morgon med strålande sol och varmt redan tidigt.

Bytte om till träningskläder och gav mig ut på en runda för att utforska omgivningen.
Mycket vackert längs färdvägen och jag tog foton i mängd.

Hade ingen aning om att det var så fint vid vattnet i Ludvika.
Människor var ute på promenad med hundar, barnvagnar och äldre par på sina motionsrundor.
Vattnet låg spegelblankt och allt inbjöd till njutning.
Sommaren har återkommit under några dagar och det är bara till att passa på och vistas ute så mycket det bara går.

Efter träningspasset som jag måste avsluta vid 5 km då tiden gick och jag hade gäster att hämta vid lunchtid, så var det dags för bad i det lockande svala rena vattnet.

Hämtade badkläder från bussen och gick en kort sväng till upp i skogen intill för att se hur det såg ut där.
Älskar skogen på hösten då svamp och bär växer. Det doftar så gott i skogen.

Ner till bryggan och bytte om snabbt till badkläder.

Många tycker att det är jobbigt med resor som har längre uppehåll på annan ort.
För mig är det toppen.
Då får jag möjligheten att se mig omkring på nya ställen, samtidigt som kroppen får motion och rekreation i form av bad sommartid.

Hur härligt är inte det :)
En resa som jag själv kör i en skön och bekväm buss, på betald tid och sedan gör jag precis vad jag vill med resterande tid på plats innan återkörning.

Intog lite "mat" innan det var dags att köra bort och hämta mina gäster för körning hemåt igen.
Fortsätter min diet för att få kroppen i trim.

Riktigt varm dag blev det.
Mätaren visade på +27 grader i skuggan.
Så mitt bad var verkligen helt rätt.

Njutfulla timmar i ett fint Ludvika innan städ och tvätt av bussen på depån.

Av Sirpa - 28 augusti 2019 02:32

Min älskade husvagn blev igår såld till en vän och kollega som kommer att göra iordning fuktskadan som jag inte mäktade med att hantera.
Han är villig att satsa den tid, de pengar och det engagemang som krävs för att låta vagnen leva vidare.

Jag kände sen en tid tillbaka att den tiden var över då mitt intresse bestod i att ha en stor husvagn för att ligga säsong någonstans.
Jag vill ut och se mig omkring nu de åren som jag har kvar som fullt aktiv människa.

Lägga mig stilla kan jag göra när åldern tar ut sin rätt och det är ännu långt dit.

Så beslutet kom och jag valde att sälja billigt för att ge husvagnen en ny chans med någon annan.
Vi skrev på ägarbytet igår eftermiddag och det känns både vemodigt och mycket bra.
Ett steg till i livet är taget till en förändring som jag vill ha.

De pengar jag fick kommer att gå åt till min semestervecka med den hyrda husbilen, andra veckan i September.
Passande tillskott i kassan.
Dels till hyran av bilen men också till bränsle och till det jag avser handla på Gekås i Ullared när jag styr kosan dit.

Tack husvagn Alfred för de åren vi hade.
Det blev ju 5 år iallafall.
En viktig del av mitt liv som han var av stort värde.

En härlig husvagn som passade mig perfekt.

Sävsjö 6.1 XL från 1994.
Mina drömmars vagn redan då den kom ut som ny då jag var in i en sådan på en mässa -94.
Sin tids lyxvagn.

Av Sirpa - 26 augusti 2019 21:15

Min Älskling

Av Sirpa - 26 augusti 2019 19:32

Nova blir lindrigt sur på mig ibland när jag ska ta foton på henne ständigt.
Nu störde jag henne i kvällstvätt och vila.
Som ni ser på minen så var hon rejält irriterad

Av Sirpa - 26 augusti 2019 17:06

Upplevde gamla minnen idag och badade vid Klappbryggan i Olberga.
Där mina barn växte upp.

Det är Kolbäcksån och idag var det riktigt fint och rent vatten

Av Sirpa - 26 augusti 2019 17:01

Gick upp redan efter 5 denna lediga Måndagsmorgon. Hade sovit bra och kände att en kopp kaffe skulle sitta fint.
Den vemodiga känslan från dagen innan hade givit vika och solen tittade fram i själen igen.

Fixade kaffet efter en gosarstund med Nova först. Det var mycket klappa och kela innan hon tyckte att det var frukostdags för henne.
Hon hade sovit tätt intill mig hela natten igen. Kände säkert att jag var ledsen och eftertänksam.

Tog min kopp kaffe i sängen innan det sedan var dags att hoppa i träningskläderna.
Gav mig ut vid 6 tiden och gick mot Nordanby via Rocklunda.
Hade en timme på mig innan det var dags att åka till Ramnäs för att köra mitt barnbarn till skolan.
Min dotter behövde få vila och sova då hon var helt under isen. Hennes krafter är ju så begränsade.

Gick min timme i ett raskt tempo.
Hämtade kassen jag packat för dagen med mat och badkläder, ombyte och vatten.
Fortsätter ju min diet så det var noga att få med det jag behövde.
Shakeade en jordgubbsdryck som fick hänga med i bilen när jag körde mot Ramnäs.
Hade också med tvätt som jag fixat åt dottern när jag hade tvättstugan.

Körde lillan till skolan i Sura.
For sedan till depån i Hallsta för att prata husvagn med en kollega.
Träffade andra kollegor också som jag sällan ser. Jobbar ju så lite på den depån.

Sedan vidare till Åsby Trädgård.


Inhandlade lite Ljung.
Höstens och vinterns favorit för mig.

Sedan åkte jag Lisjövägen mot Sura
Parkerade i skogen och letade kanareller.
Hittade inga.var nog för torrt just där.

Höstens färger börjar komma lite försiktigt.

Sedan till Surahammar och tog en promenad vid kanalen.
Så varmt ute +24
Fick ihop mina 10 tusen steg denna dag.

Hämtade lillan från skolan och vi var till Willys och handlade glass till henne.
Köpte mat åt Nova också.

Dagen var fylld av sysslor.
Jag har då aldrig tråkigt :)

Av Sirpa - 25 augusti 2019 21:21

Trots att denna dag varit känslomässigt jobbig och jag haft väldigt dåligt med energi så har jag fortsatt min kosthållning.

Det enda jag tagit extra är en burk tonfisk nu mot kvällningen.
Totala kaloriintaget har landat på ca 800 idag.

Vilodag från träningen blev nödvändigt idag då ork inte fanns.
Det blev ju en mil igår så kanske blev det rätt med vilodag.

Måste bara nästa gång jag handlar köpa en bättre variant av tonfisk.
Den här var inlagd i så tunn olja att det kändes nästan som vatten
Det är oljan jag behöver för magen.

Har nu tappat räkningen på vilken dag i ordningen jag kör viktreduceringen.
Spelar ingen roll längre då det flyter på bra.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards