Alla inlägg den 2 september 2020

Av Sirpa - 2 september 2020 11:36

Utanför verandan härhemma har min äldsta dotter, redan för ett par år sedan planterat Lavendel.
Iår har den varit så himla stor att den sträckt ut sig en bit över plattgången och även trappen.

I blommorna har det hela sommaren surrat fullt med humlor och bin.
Humlor som kom dit som små bebisar och sedan återkommit varje dag, till den stora mängden Labendelblommor som växt där.
Jag har sett dessa små humlor växa upp och bli stora och vackra.

De har surrat omkring mig och jag har älskat deras närvaro.
För mig är humlor och bin ett naturens under. Så arbetsamma små sötisar som jag kommit på mig själv med att prata till.

Jag har vartefter blommorna torkat, plockat in buketter och hängt inne.
Där har de fått torka klart för att sedan stoppas i en påse och ruskas om så de torra fröna släppt.
Dessa ska vi göra små kuddar och påsar med Lavendel och lägga in bland kläder, sänglinne och även ha i rummen i vinter.

Idag repade jag av massor med torra fröer för att sedan klippa ner stänglarna.
Lämnade kvar de små blommor som ännu fanns till humlorna som ännu är igång.
De är inte många men ack så värdefulla.

Nu ligger det fat lite överallt i huset med Lavendel på tork för kommande tillverkning av påsar och små tygkuddar.

Av Sirpa - 2 september 2020 11:26

Igår på väg till jobbet stod jag ca 15 minuter vid broöppning Hjulstabron.
Vägen mellan Strängnäs och Enköping

Jättevackert väder och jag hade gott om tid på mig att stå ute och ta lite foton och njuta av den vackra utsikten.

Det gäller att hitta de små guldkornen i vardagen och njuta när tillfälle ges.

Det kändes fantastiskt att se hur trafiken tog det lugnt efter att bron lagts tillrätta.
Hoppas flera kände som jag.
Att man inte hela tiden måste jaga fram utan stanna till en stund i nuet och därifrån gå sedan vidare i ett lugnare tempo.

Av Sirpa - 2 september 2020 11:18

Igår hade jag min första beställningskörning från depå Enköping.
Var på jobbet i god tid för att se till att bussen var utrustad och klar.

Vid 16 tiden var det sedan dags att rulla bort till Idrottshuset och hämta A laget i handboll här i Enköping.
Ett gäng jättetrevliga grabbar.
Vi tog med en längs vägen mellan Enköping och Uppsala.
Rullade på med bra flyt till Rimbo.

Lastade ur och ställde bussen.

Vi har ju Hockeybussen till beställningar från depå Enköping så det syns verklogen vartifrån vi kommer.

Gick in i hallen och tittade på största delen av den första halvan av matchen.
Jag har ju en gång i världen varit väldigt handbollsintresserad.
Det var på den tiden då jag höll på Lindesberg i handbollen och de var jätteduktiga.
Bodde också i Örebro med dåvarande sambon och vi åkte på flera bortamatcher för att heja på laget.

Kände att jag ville ut och röra på mig så det blev några kilometer i benen i omgivningarna.
Hallen ligger så bra till att jag kunde gå in i skogen och följa motionsspår.

Tittade in genom fönstret på resultatet och laget jag körde tog ledningen och spelade helt suveränt och tog hem segern.

Chaffisseger! Det satt jättebra.

Det hade blivit mörkt när vi var ilastade och klara för hemfärd.
Rullade hemåt i raskt tempo.
Lämnade av grabbarna, åkte till depån och städade ur bussen innan det var dags att rulla hemåt.
Jag är ju inte så jätteglad i att jobba sena kvällar då jag är morgonmänniska.
Så på hemvägen var det riktigt tröttigt.

Tänkte på hur konstigt det känns med matcher som spelas nu, helt utan publik.
Vilken mental påverkan det måste vara för spelarna. Tomma läktare.
Ingen som peppar, hejar på och tjoar under spelets gång.
Jag får gå in tack vare att jag kör motståndarlaget.
Blev bjuden på kaffe till och med, jätterart!

Natten var månklar.
Fullmåne som lyste så starkt att det bländade på vägen hem i min egen bil.
Sa åt mångubben att blända ner men han hörde inte på det örat.

En bra första beställning som slutade med Chaffisseger.
Toppen!
Kör grabbarna igen den 15:e. Då åker vi till Örebro

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards