Alla inlägg den 25 september 2020

Av Sirpa - 25 september 2020 22:10

Nu har jag kravlat ner i sköna bädden i dotterns husvagn här på Öland.
Körde hit efter att vi hämtat lillan från skolan först.
Dottern krasslig och helt slut så jag körde hela vägen.
Vi stannade till ett par gånger och handlade sedan bröd och annat från Ica i Borgholm.
Så vi hade att göra drygt 6 timmar innan vi var framme.

Fick samtal från min nya chef på Tuna trafik om körningar nästa vecka.
Gick igenom de körningar jag redan har och fyllde på med mera hos Tuna.

När vi anlände till husvagnen på campingen var det beckmörkt ute och rejält blåsigt.
Ändå varmt i luften.
Drog igång värmen i vagnen som kändes rå och fuktig efter att ha stått ett tag utan värme alls.
Lastade in mat och det vi hade med oss.
Intog kvällskaffe och sedan var det dags att sova.

När vi körde över Ölandabron var det så dimmigt att det inte gick att se ön förrän precis innan vi rullade in på den.

Vid vagnen var inte dimman nåt problem då det blåste hårt.
Inte många själar kvar här och väldigt många har lämnat campingen för gott.
Samma sak gör dotra min. Sista dagarna nu och sedan är den eran över.
Inget mera Öland.

Nu dags att sova.
Ny dag imorgon. Vi ska se oss omkring en sista gång och köra bort de förstörda delarna av förtältsgolvet till Återbruket.
Jag vill besöka Byrums Raukar, lite butiker och Neptuni Åkrar och några ställen till.
Kanske nåt loppis.
Skördefesten är ju inställd pga Covid19 men många har öppet ändå.

Vi såg machallkantade trottoarer längs vägen upp för ön, precis som alltid vid Skördeveckan
Tyvärr inga foton då jag körde.

Mysvagnen börjar nu vara varm och behaglig.
Natti Natti

Av Sirpa - 25 september 2020 06:27

Ligger här i min sköna säng och njuter av att ha Nova intill mig och en rykande nybryggd kopp kaffe i handen.

Min ledighet har börjat och den startade jag igår med ett uppfriskande pooldopp efter att jag först skalat av uniformen som det var dags att tvätta upp inför kommande arbetsdagar.
Men först ledigt, minst fyra dagar, kan bli fem till och med, det visar sig när vi kommit hem från Öland på Måndag.

Åt sedan två rejäla Pitepalt som dottern kokat iordning till middag. Med lingonsylt
Jag hade köpt en förpackning med 6 stycken i onsdags.
Passar på när det blir sänkt pris vid utgående datum.

Skalade och skivade äpplen till torken som nu har surrat hela natten i matrummet.
Vill ta med lite torkade äpplen som snacks till husvagnen i helgen.

Den här stunden på morgonen som Nova och jag har nu är helt ovärderlig.
Tyst och lugnt innan dagen kommer igång.

Ser hur solen sakta går upp då det ljusnar vid horisonten.
En stark stjärna lyser på himlen.
Vet inte om det kan vara Mars som ännu syns vid den här tiden på dygnet.

Ledigt i 4 dagar. Känns riktigt härligt med tanke på hur jag har jagat runt och jobbat på flera depåer och nu till och med två olika företag den sista tiden.

Första lönen som timanställd kom idag och på det en liten slutlön med de semesterdagar jag har kvar sen tidigare år.
Så den här månaden kom det en nästan normal lön.
Känns bra. Nu kan jag lugnt betala hyran och de räkningar jag har.
Sedan lägga undan lite till kommande dieselpåfyllning i tanken vid pannan i källaren, när vinterkylan kommer.

Känner att saker ordnar sig och att jag kommer att klara jobbläget.
Fick en dag från Akassan för den första veckan som var fattig med jobb, innan jag själv tog tag i allt och började pendla långt för att få jobba med det jag trivs med.
Buss är ju mitt yrke som jag vill hålla på med och det tar ingen ifrån mig.

En trygghet att Akassan finns men jag kommer inte behöva dessa pengar
De får gå till kollegor som inte har förmågan eller orken att hitta nya jobb.

Idag är det en del att göra innan vi åker iväg.
Packning, vattna alla blommor, plocka äpplen, handla och om jag får tag i syrsor till Spindelgumman så blir det toppen.
Det är dags för henne att äta.

Min äldsta dotter och barnbarn som bor helt nära ska ta hand om allt härhemma.
Kaninerna, katterna och hönsen behöver ju daglig tillsyn. Det är ju helg så de kommer säkert vara här hos oss i flera omgångar och bara njuta av djuren.
Det känns tryggt att ha larm när vi åker bort.
Direktkopplat så det blir genast åtgärd.
Inte för jag förstår vad som skulle finnas att stjäla hos oss :)
Här finns inga skatter.
Djuren är det värdefullaste vi har.
Jag tror inte att våra Bondkatter är direkt attraktiva att sälja.

Det ser ut att bli en vacker dag.
Inte ett moln på himlen.
Straxt går lillan upp och ska till skolan. Hon slutar vid 13 tiden och sedan far vi.

Äldsta dottern är ledig och skulle komma och plocka äpplen senare.
Funderar på om jag ska ta och grädda en långpanna äppelkaka och frysa in inflr kommande hockey och fotbollskörningar.
Ta med lite till kaffet på Öland också.
Så får det bli.
Jag ska gå upp och skala äpplen



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards