Direktlänk till inlägg 19 januari 2023

Inte lätt att bli gammal

Av Sirpa - 19 januari 2023 04:05

Min lilla mamma fyllde i Januari 84 år och visst, man kan tycka att det inte är någon hög ålder men....det är det om hälsan inte är i behåll.

Mamma har slitit ont i hela sitt liv ända sedan barnsben.
Hon är ju född under krigsåren 1939 i Finland.
Livet var väldigt väldigt tufft och hon fick börja arbeta redan som barn, vilket resulterade i att hennes kropp tog stryk och det innan hon ens vuxit klart.
Trasig rygg innan hon ens växt klart.

Inte bara det utan barnaga var ju väldigt vanligt på den tiden.
Morfar var en lynnig människa och det fick barnen veta av, med råge. Även Mormor fick stryk.

Så hela sitt liv har Mamma haft ryggproblem i alla dess former.
Kotförslitningar, kotförskjutningar, diskbrock, ryggskott osv osv..
Jag minns som barn redan hur ont hon kunde ha och det blev till sist i den grad illa att hon skulle opereras.

Hennes knän bråkade ofta och likaså axlar och nacke. Allt började ta slut i tidiga år redan.

Det var 2009 som operationen skulle göras och höll på att kosta henne livet.
Hjärtat stannade när hon sövdes och det blev ingen operation utan en Pacemaker istället.

Skadan förvärrades med åren och hon började ta hjälp av rollator för att kunna gå.

Sedan bar det sig inte bättre än att för 1 1/2 år sedan så ramlade Mamma så illa i sitt hem och skadade ryggen ännu mera. Nerver kom ikläm och benen har inte återhämtat sig sedan dess utan Mamma blev rullstolsbunden med Hemtjänst och stor hjälp av min Bror som fanns för henne i många lägen.
Jag med men under begränsade tider då jag bor längre bort och reser så mycket i mitt jobb.

Den resan efter fallet i hemmet har för henne varit rent ut sagt ett helvete med stor tärande smärta och en ständig kamp med att försöka återhämta sig så mycket hon bara förmådde och orkade.

Från att ha klarat sig själv i alla år till att bli beroende av andra människors hjälp.
Mamma rasade i vikt och är idag en skugga av sitt forna jag.
Hennes hjärna är vid full vigör och hon har därför ännu jobbigare med acceptansen att inte kunna gå eller göra i stort sett någonting i sitt hem.

Hon pratade om att hon ville bort ifrån detta livet som blivit bara en plåga i ensamhet.
Broder och jag har försökt finnas för henne så mycket vi bara kunnat.
Båda har vi ju egna familjer, heltidsarbete och omsorg av de egna avkommorna.

I förrgår då jag hälsade på henne fick jag nog av att se henne må så dåligt.
Hon hade verkligen kommit in i en depression som hon inte längre mäktade med att hantera. Hon gick själv med på att jag till slut skulle få skaffa hjälp åt henne. Fram till dess hade hon förvägrat det och jag kunde inget göra förrän hon själv insåg att det håller inte.
Nu var vi där.

Jag kontaktade vården och igår fick jag dit en jätterar läkare hem till henne som satt och pratade med Mamma i över en timmes tid.
Hon skall få en medicin som hjälper hennes egna Måbrahormoner att börja jobba igen då dessa är helt nere för räkning av det trauma hon genomgått och den smärta hon ständigt bar på.
Samt en annan som ger henne lindring mot nervsmärtan som ryggen orsakar.

Redan efter att läkaren åkt och vi satt och pratade Mamma och jag, så såg jag hur hon fått tillbaka hoppet om en bättring. Äntligen en läkare som tog sig tiden att lyssna ordentligt och bry sig om en gammal människas rop på hjälp.

Vi talade också om att det är dags att sätta henne i kö för ett boende där hon kan få ha andra människor i sin närhet och den hjälp hon behöver för att klara sina vardagsbestyr.
Att på så vis jobba bort ensamheten.
Där kan hon själv bestämma hur mycket eller hur lite hon vill umgås med andra.

Så där står vi idag.
Jag kommer att kontakta Hemtjänsten om att ett besök till på eftermiddagen är nu nödvändigt för att se till hennes mående.
Hon hade den tidigare men den lades vilande då Hemtjänsten har mycket att göra och för lite personal.
Nu måste den tillbaka.

Sedan skall jag kontakta Biståndshandläggaren om att lägga in Mamma i kön för åldringsboende.

Mer än så mäktar jag inte med i stunden. Sedan får vi se vad som händer. Jag kommer att fortsätta med mina besök hos henne så fort jag bata har tid och möjlighet.
Försöker få in ett besök i veckan iallafall.
Helt beroende på hur jag är ute på resor i mitt arbete och min egen ork givetvis.
Jag är ju heller inte någon ungdom längre och trött som en gnu stundtals och måste ta mig den vila som kroppen kräver.

Vi hoppas på det bästa och att medicinen hjälper upp Mammas livsgnista. Ålderns höst måste ju få vara värdig. Jag och Broder gör vad vi kan.

Det är inte lätt att bli gammal!!!







 
 
Göran

Göran

19 januari 2023 12:19

Mitt senaste förhållande var med en kvinna med finska rötter. Hon hävdade att finländare födda fram till mitten av femtiotalet var mycket mer slitna än svenskar. Hennes pappa var c:a 75 medan vi sällskapade och hon ansåg att han var minst tio år äldre än jämnåriga svenskar. Skillnaden är ju förstås att vi inte deltog i kriget utan kunde börja bygga vårt välstånd mkt snabbare än Norge och Finland t.ex De fick slita med att först bygga upp allt som förstörts och sedan börja bygga välståndet. Idag är väl Finland t.o.m lite före oss men för din mammas generation är det inte alla som ens blir så gamla som hon. Exets pappa blev 78 efter ett liv av skogsarbete där det var yxa och såg som gällde fram till hans 20 sista arbetsår.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Sirpa

22 januari 2023 07:37

Ja det är en generation finnar som fått slita ont från barnsben.
Sesan när vi kom hit till Sverige så fortsatte ju slitet. Både Mamma och Pappa har ju jobbat i tungindustrin som massor med andra invandrare i landet då när arbetskraft behövdes.
Bägge mina föräldrar jobbade på Volvo i Köping och sedan i Lindesberg.
Så livet har inte varit enkelt för dem.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards