Alla inlägg den 6 november 2014

Av Sirpa - 6 november 2014 08:06

Fick mig en riktig mardrömsstund igår på arbetet.
Hade körning mellan Arboga och Kungsör, med ett stort gäng ungdomar i bussen landade jag på busstationen.
Släppte ut dem och vana trogen reste jag mig och gick bak i bussen.
Brukar titta så ingen glömt något och att allt är rent och snyggt.
Jag vill ha det så:)
Mina kunder ska åka tryggt, säkert, rent och bekvämt.

Mitt i bussen började jag känna att det luktade konstigt.
Alla människor har ju son doft som ofta hänger kvar en stund efter dem där de suttit.
Detta var något annat, något skarpt och obehagligt.
Gick längre bak och lukten tilltog.

Nää ..nåt var fel!
Det luktade som någonting bränt.
Öppna framdörren och skyndade mig ut och bakom bussen.
Ser då hur det sipprar ut rök vid vänster övre hörn av motorluckan.
Snabbar mig fram i bussen igen och stänger av strömmen och ringer sedan till mina riddare i verkstaden i bussgaraget.

Hjälp! Vad ska jag göra?
Det stiger upp rök ur motorutrymmet...
Det låter inte bra svarar kollegan i andra änden av telefonen.
Är det mycket? Kan du se om det är rök eller ånga?
Jag vet inte svarar jag men det ökar hela tiden.
Jag berättar vart jag står och vi hjälps åt att öppna luckan försiktigt
Man ska ju inte vräka upp den för då göder man ju elden med syre om det är så att det brinner.

Öppnar försiktigt, det stinker och är fullt av vit rök överallt så jag ser inget först.
Uppmärksammar att det är något som rinner under och röken tunnar ur, hör också hur det låter som vätska mot något hett,ett fräsande.

Stänger först av gastillförseln på allt.
Huvudströmmen är av sedan tidigare.
Får så möjlighet att se motorn och ser att det ryker innifrån, men ingen öppen låga.
Kan då lugna mig något..
Inget brinner...inte än iallafall.

Bytesbuss är redan på väg till mig då kunder står och väntar en bit bort, jag föste bort dem från bussen.
Långt bort!

Vi konstaterar tillsammans att ingen släckningsåtgärd behövs.
Kollegan jag talar med satt i bil på väg ut till mig.
Jag övervakade motorn, plockade ur mina saker ur bussen och stod sedan och väntade på hjälp.
Det lugnade ner sig med rykandet, fräsandet avtog.

Jag började förstå att det var något med kylarvätska inblandat, kände på vätskan på marken, under bussen.
Men denna stank?!!
Vad luktade så himla otäckt?!

Jag fick ny buss.
Förklarade snabbt lägget åt kollegan
Lastade mina kunder och lämnade så Kungsör och åkte mot Arboga.
Min telefon ringde men jag hade inte tid att svara.
Var 20 minuter sen och för oss är det viktigt att kunderna ska fram, så snart det bara går.

Kollegan klarade sig med den havererade bussen då det inte var någon eld.
Ringde så upp verkstadkollegan som ringt mig då jag inte svarade.
Han berättade att han straxt var på plats och sedan frågade han hur jag mådde.
Var jag så pass att jag kunde köra?
Jag svarade att det var lugnt, ingen fara med mig.
Då upprepade han frågan, omformulerad för att vara säker på att jag var redig, att jag mådde bra.
Jag hade full koll och helt lugn igen, mådde bara bra.

Körde så kunderna till sitt mål och sedan mot garaget då jag skulle ha rast.Passade bra.
Fick radioanrop från kollegan vid bussen att det var Glykol som läkt ut över turbon i motorn och det var därifrån rök och stank kom.
Alltså var det ånga.
Skönt att det inte var värre.

Jag hann bli riktigt rädd där jag stod med rykande buss mitt i Kungsör.
Hade det varit brand så hade jag genast larmat Brandkåren och försökt släcka själv med de brandsläckare som finns i bussen.
Men nu var det inte så och det är jag så glad för.

Såg sedan det som orsakat denna otäcka händelse för mig.
Var in på verkstaden och delen låg på golvet.
Jag får heta Slangsprängaren ett tag framöver :)
Det som är otäckt skojar man ju ofta om och även i detta fall.

Pjuh!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards