Direktlänk till inlägg 19 september 2020

Finbesök i hagen

Av Sirpa - 19 september 2020 01:58

Igår kväll hämtade ag något i mitt sovrum och såg i ögonvrån en stor skugga ute i hagen där ponnyhästarna gått på bete hela sommaren.
Det är flera veckor sedan de togs hem och nu var det någonting i hagen.

Tittade ut och fick se en stor älgko med hennes kalv ätande av det äppelträd som fanns därute mot ladan.
Det var en sån härlig syn att jag påkallade dotterns och barnbarnets uppmärksamhet så de också fick se innan nåt skrämde bort de ståtliga djuren.

De var kvar en bra stund så vi kunde titta, ta foton och dottern filmade en stund till och med.
Älgmamman tittade mot oss då och då men fortsatte sedan att plocka äpplen ur trädet.
Kalven åt från marken.
Det är fina äpplen i de träd som står i hagen och vi kände glädje över att frukten kom till nytta och inte bara blev maskmat.

Efter en stund tog älgmamman ett stort vigt hopp över stängslet och ställde sig på vägen för att vänta på kalven.
Den hoppade straxt efter och de blev stående på vägen så vi klappade händer och väsnades så de skulle ge sej ut på åkern istället för att bli påkörda av nån ouppmärksam bilist.

Vi tackade för den fina föreställningen som moder natur bjöd på och fortsatte med vårt.

Alla tre mindes vi vår älgkrock för två år sedan med min bil utanför Valdemarsvik.
Den var otäck och slutade illa för älgen då.

Mycket trevligare med besök sådär en bit ifrån.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards