Alla inlägg den 4 juni 2020

Av Sirpa - 4 juni 2020 20:06

Började denna dag med att köra mitt barnbarn till skolan.
Kom sedan hem och satte igång med fönstertvätt.

Packade upp ett par kartonger med grejer.
Hämtade mera ifrån källaren.
Fortsatte och putsa några fönster bara på insidan sålänge.
Så mycket flygskit på rutor och karmar.
Ville få bort det åtminstone.

Vilade en kort stund då jag kände mig lite skakig i knäna.
Är ju på min tredje fastedag och det tar lite på orken.

Fyllde upp den sista pallkragen med jord.
Bär från den stora jordhögen som svärsonen körde hit.
Plockade maskar åt hönapöna så hon fick lite extra mat.
Tuppen äter inte maskar. Han käkar myror och andra kryp istället.

Satte i färg i utväxten i mitt hår. Under den halvtimmen plockade jag undan i ett skåp som jag tidigare bara stuvat in en massa i.
Nu blev det ett skåp för vaser och kopparprylar.

Satte upp lite fint på väggen i mitt sovrum.
Dottern hämtade hem båda mina barnbarn från skolan.
Lillgrabben är hos oss tills mamma kommer från jobbet.
Inget fritis under covid19 smittotiden.
Kusinerna leker så fint tillsammans.
Inte lika mycket poolbad idag då det var mera moln och blåsigt.

Jag planterade uppdrivna blommor.
Gladiolusar både i pallkrage som kantväxt och i stora utekrukor.
Sådde Salladslök, Rädisor och Sockerärtor i den sista pallkragen.

Fyllde upp 6 stycken långlådor med jord och sådde i dessa.
Det blev Ruccola, Sockerärtor, Ringblommor och nåt mera.
Nätade in noga.

Monterade ihop imorse redan ett stort gäng med solcellslampor som jag placerade ut på några ställen i trädgården.
Så fint med lite punktbelysningar i mörkret.

Släppte ut hönsen på morgonen givetvis och sedan in på kvällen.
Öppnar upp luckan ut till hönsgården och sedan nätdörren dit.
På så vis behöver inte framdörren stå öppen och servera hönsmat åt kråkor och skator som gärna flyger in och förser sig.

All tvätt som vi nu har hänger vi ute så de får torka i sol och vind.
Mot seneftermiddagen började jag få rjält ont i ljumsken igen
Hade nog blivit lite för mycket släpa under dagen.
Bar ju upp skrivbordsdelar till övervåningen och de var ju inte direkt lätta.
Så skönt att få möbler och saker till sina platser.

När kvällen kom åt jag en soppa med potatis och broccoli
Innehöll 150 kalorier.
Så denna dag blev det inte mera än 500 kalorier.

Magen gör inte ont och det känns att kroppen börjar suga av depåerna som samlat på sig.
Kostar energi men är så välbehövligt.

Ligger nu till sängs och är jättetrött.
Hela dagen har varit ett enda plockande, bärande och fixande.

Av Sirpa - 4 juni 2020 15:07

Nu har jag kommit till det stadiet i uppackningen av grejer att en hel del kommer att skänkas bort.

Vi har ju så bra här i Eskilstuna som har Retuna där man kan lämna in saker.
De tar dessa vidare sen till renovering om det behövs och försäljning.
Småsaker tror jag de bara säljer iväg billigt.

Jag är döless på alla grejer som ligger och samlar damm till ingen nytta.

Det sägs ju att rensning är bra. Attman känner sig friare.
Det måste testas.

Bättre de går till andra som behöver.

Av Sirpa - 4 juni 2020 11:39

Kände förra veckan redan att jag spårat ur i intag av mat av allehanda slag.
Det resulterar som vanligt i att min mage börjar bråka och kilon lägger sig vid byxlinningen.

Då är det bara att göra något åt saken och det har jag påbörjat
Fasta funkar för mig på ett bra sätt.

Ville inget skriva förrän nu på 3:dje dagen då jag var osäker på om jag skulle orka få igång kroppen med den lösningen.
Står ju mitt i en jättehektisk period då jag och dottern jobbar på dygnets alla vakna timmar med att få iordning i huset vi flyttat till.

Det är massor att göra och stundtals har jag känt att jag bara vill bort ifrån allt en stund och inte tänka på möbler, förvaring, sortering av tillhörigheter och städning.
Inte konstigt med tanke på hur noga vi är med att få allt på plats.
Vill väldigt gärna få någon form av ordning då jag bara har en vecka semester kvar.
Sedan börjar jobbet igen på heltid och det blir inte så mycket tid över till att greja nåt extra hemma
Inte mer än det vardagliga.

Fastan går bra.
Jag har varit lite darrig i knäna idag men det är ju fullt naturligt
Intar bara flytande och hittills max 500 kalorier per dygn.
Med all den träning jag får med alla steg i trappor, tunga lyft och ständigt igång med någonting så blir det tufft för kroppen.

Vill ha en snäll mage till helgen då jag kommer att köra mina älskade Björksbussar.
Långa arbetsdagar då jag inte accepterar att ha ont i magen och att byxorna sitter åt
Det ska vara bekvämt

Kommer att fasta helt i minst 7 dagar.
Sen får jag se hur jag lägger upp fortsättningen.

Av Sirpa - 4 juni 2020 11:20

Det är en dryg uppgift.
Vågigt glas, färgen släpper och det blir inte bra hur man än kämpar på.

Nöjd iallafall över att ha fixat ett fönster idag.
Klängde ut för att nå utsidan.

Tog bort de torra fnasiga resterna av tätningslister som jag sedan kommer att sätta nya innan höstrusk.
Hade inga hemma nu. Annars hade det varit toppen att sätta dit när allt är rentorkat.

Blev nöjd med resultatet.
Nu r rutan ren och allt flugskit borta från karmar och glas.

Blir ett projekt jag får ta vartefter.
Ett fönster per dag får räcka.
Tog nästan två timmar detta fönster.
Skrapa, dammsuga flagor och sedan skura rent innan tvätt och putsning av allt.

Skulle behöva målas men det får vara då vi hyr huset.
Finns annat som är viktigare att lägga tid och energi på.
Rödmåla utvändigt tex.

En stor hink färg står och väntar.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards