Alla inlägg den 26 juni 2020

Av Sirpa - 26 juni 2020 06:56

Den extrema temperaturen på dagen värmer upp det här gamla huset så mycket att den inte hinner svalna till kvällen.
Hade öppet överallt för att få in kvällsluften men det räckte inte.
Var så varmt när jag bara måste gå och lägga mig för att orka jobba idag så det blev till att somna med fläkten på och fönstret på glänt.

Tänkte att det säkert blir svalare senare på natten så jag måste stänga av den, men det blev aldrig så.
Vaknade av solens strålar vid 5 tiden.

Har täckt för det fönster som vätter mot soluppgången och första timmarnas gassande. Låter detta sitta kvar sålänge det behövs. Känner att det stänger ute värmen.
Älskar soluppgången men inte hettan den för med sig redan tidigt.

Gick upp redan 5.30 fast min väckning stod på 7. Ska jobba till sena kvällen så nattsömnen blev i kortaste laget.
Det var varmt och kvavt inne så dörrar och fönster åkte upp på vid gavel.
Släppte in den svalare luften och kände hur gott det gjorde.

Katterna stod utanför dörren och väntade på frukost. Kan tänka mig att de inte orkar jaga i värmen utan håller sig till den mat som finns att tillgå hemma.
Båda var runt ikring mig sedan när jag vattnade på extra ute så allt skulle klara sig medans jag är på jobbet.

Hönsen får gå i sin egen hönsgård idag. Den är hur bra som helst med mycket skuggiga ställen och i skydd för rovfåglar
Dessutom har jag öppet deras gallerförsedda fönster så de har luftgenomströmning hela dygnet inne i hönshuset.

Vi har låtit hönsgården vila då hönsen, när de var flera, sprätte sönder backen alldeles därinne.
Nu har det växt upp rätt bra.

Fyllde på vatten överallt på tomten så det finns till fåglar, igelkottar, katter och andra levande små som har svårt att hitta vatten i torkan.
Man ska tänka på alla när det är såhär hett om dagarna.
Vatten är viktigast.

Ska snart ta ett dopp i poolens nattsvala vatten och köra pumpen en stund.
Sedan blir det dusch och hopp i uniformen för att åka och jobba.

Idag bär det iväg med ett gäng från Hallstahammar till nån fiskesjö i Malingsbo där de ska vara kvar till kvällen.
Många timmars väntan.
Får se om jag måste vara kvar eller om jag kan åka på egna äventyr.

Packar med mig badkläder, klänning och sommarskor samt den mat och dryck jag behöver för en lång dag i solen nånstans.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards