Alla inlägg den 25 juni 2020

Av Sirpa - 25 juni 2020 22:51

Tog mig en riktig vända i trädgården idag med vattenslangen och passade också på att kantklippa lite gräs.
Lite vanskligt att klippa alldeles intill poolen för om jag slinter med saxen så är det punka på vår lilla välbehövliga pool.
Tungan rätt i mun och full försiktighet.
Vill ju få undan gräset för där frodas myror och trestjärtar som sedan klättrar upp och dränker sig i poolvattnet.
Helt onödigt.

Det blommar så fint överallt.
De gamla underbara pionerna älskar jag.
Ska försöka få de buskar som finns att växa och bli större till nästa år
Lite gödning och kärlek gör nog susen.
Se bara så vacker den röda är

Helt underbar.
Sesan finns det en vit också som doftar vanilj. Den har blommat sparsamt så där får jag lägga extra omsorg så den kommer tillbaka till sin forns dagar.
Säkert var det fullt med blommor då.
Härliga växter som kommit år efter år sen årtionden tillbaka.

Nu börjar mina pelargonier komma igång ordentligt.
Hade ju sån otur att de frös ett par nätter och miste då alla sina knoppar.
De var ynkliga i flera veckor men har sedan sakta återhämtat sig och är nu fulla i knopp.
Några har slagit ut.

Pallkragarna grönskar så det knakar.
Rädisorna växer, Sockerärtor, Persilja och i andra rabatter har jag sått plocksallad som växer mängder varje dag nu när det är så varmt.
Mandelpotatisen växer bara blast än sålänge. Får se om vi lyckas få blommor på dem.
Inga blommor, inga potatisar.

Älskar denna trädgård och jag vill göra så mycket mera, men nu när det är sån värme så orkar jag helt enkelt inte.
Planterade om lite Ringblommor iallafall idag som jag drev upp i långkruka och har nu planterat ut i rabatterna.
De som jag sått är några cm höga också.
Det kommer att vara mycket Ringblommor och Slingerkrasse överallt.

De små minipenseerna jag hade länge och som blommade så fint har nu börjat krokna.
Låter blommorna gå i frö så de kan självså litegrann och sen får resten gå i komposthögen. Kanske kommer de upp där nästa år.

Nästa år aka jag så pumpa i komposthögen.
Både prydnadspumpa och ätbar

Nu är allt vattnat och klart.
Hönsen instängda i trygghet för natten.
Jag ligger och väntar på att det ska bli såpass svalt i mitt sovrum att jag kan stänga av fläkten.

Av Sirpa - 25 juni 2020 20:59

Idag har jag varit ledig från jobbet.
Så grymt varmt att jag bara gått på ca 50% fart med det lilla som nu blivit gjort.

Tempen visade som mest +31 i skuggan och då stod luften helt stilla dessutom.
Poolen var min bästa kompis helt klart denna dag.

Tappade räkningen efter det tionde doppet och bikinibytet.
Kan inte ha blöta badkläder på mig så det blev verkligen många byten.

Vattnade rabatter och landet mot kvällningen när värmen lindrades något.
Inne i huset är det hemskt varmt. Det är ju så gammalt hus att den inte kan hålla värmen ute.

Just nu står en fläkt på i fönstret i mitt sovrum för att försöka få ner temperaturen tills det är dags att sova.

Efter sista doppet tog jag på pooltäcket så det håller sig rent däri.
Krokodilen och dionosaurien blev kvar under.

Kanske går jag i en vända till innan sovdags men drar då täcket bara åt sidan lite för att kunna doppa mig bara.

Imorgon är det arbetsdag igen och jag fasar lite för den.
Hur varmt det blir och vart jag kan tillbringa väntetiden på det gäng jag ska köra.
Hoppas på att få vara nära vatten och bad.

Av Sirpa - 25 juni 2020 16:39

Gick upp vid 8 tiden på Onsdagsmorgonen i mitt svala mörka rum på Scandic Victoria Tower.
En ny dag med körning från Stockholm till Värmland med kolloungdomar.

Gick ner först av allt till bussen och släpet för att städa ur den invändigt och torka med desinfektionsmedel.
Alla armstöd, ledstänger och toaletten såg jag till att torka noga.

Badade i svett när allt var klart då bussen stod i solgasset och det var kvävande hett i den.
När allt var klart och bussen redo för nästa körning, gick jag förbi receptionen och hämtade med den lilla lådan och påsen med frukost
Det är ju så den serveras nu under pandemin.
Ingen härlig buffe som Scandic brukar ha.
Restaurangen helt stängd.

Gick upp på rummet och tog en välbehövlig dusch innan jag intog frukosten i sängen.
Såg på tv under tiden

Vid 10.30 var det dags att packa ihop och checka ut.
Körde bussen till KTH för att lasta ett nytt gäng med kolloungdomar.
Testade vända och backa med släpet på den trånga ytan. Lyckades inte, blev stressad av bilar som måste fram på samma fläck.
Kopplade loss och flytta släpet för hand.

Sökte skugga ute medans ledarna lastade allt. Startade upp 20 minuter innan för att få vettig temp i bussen.
Stod mitt i solgasset så det var bastu i bussen

Åkte från platsen 13.00 och styrde mot Lesjöfors via Örebro.
Ett helvete till körning. Satt i full sol hela vägen till Örebro.
Fläktar på och full ac men det räckte inte
Hade säkert +50 framme hos mig i svarta uniformsbyxor.
Instrumentpanel, ratten och mina byxor var så varma att man brände sig vid beröring.

Jag var helt slut när vi kom fram till Djuprämmen vid 17.15 tiden. Kört hela tiden utan paus.
Medans allt lastades ut så gick jag till sjön och såg till att komma i vattnet fortast möjligt.
Mådde jättedåligt!!!

Huvudet klarnade och jag kunde känna hur kroppen började hitta balansen där jag låg i sjön. Vattnet svalt och skönt.
Drack vatten. Hämtade kaffe och såg till att få i mig salt när jag en stund senare bytte om och gjorde mig redo för hemfärd.
Hade 45 minuters lagstadgad rast bara innan jag åkte hemåt, sval och blöt i håret efter badet.

Jag mår så dåligt i sån värme.
Det var +31 när vi lämnade Stockholm.
Sen sitta i full solsken i timmar utan paus.
Det är övermäktigt.

Valde att åka över Ludvika hem.
Mycket roligare väg att köra.
Hade solen från sidan och det var skillnad
Senare började den gå ner så då blev det helt annan temp i bussen på förarplatsen.

Kom hem till Västerås vid 21 tiden.
Totalt urlakad

Av Sirpa - 25 juni 2020 13:04

Ett stort glas bubbelvatten med citronskivor i är läskande i sommarhettan

+31 här i Eskilstuna nu i skuggan.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards