Alla inlägg den 21 juni 2020

Av Sirpa - 21 juni 2020 20:43

Det finns hur mycket som helst att göra i den stora trädgården.
Har under Midsommar klippt gräset med min fina lilla motorgräsklippare som jag fick vid inflytt.

Det tar några timmar att klippa allt och superbra motion då klipparen inte har drivning alls utan behöver skjutas på med handkraft.
Visst det tar tid men blir också väldigt fint och välklippt
Förut klipptes det grovt med åkgräsklippare och det blev inte så noga som nu.
Den lilla går att komma åt med överallt.

Idag Söndag hade jag tänkt vila men inte blev det så heller.
Började igår att röja vid Drängstugans vägg.
Bar in dotterns vinterdäck in i bon och satte igång och grävde upp massor med brännässlor som tagit över rabatten helt
Tjocka rötter och helt nätverk under jord.
Fick nog bort det mesta.
Drygt jobb kan jag lova!

Idag var det då dags att börja bygga upp rabatten igen för att så och plantera nytt.
Bar dit planteringsjord från högen. Blanda om så det blev både nytt och gammalt
Vattnade igenom noga och lät sedan allt vara några timmar.

Under tiden sågade jag ner ett träd som växt alldeles intill stugan och som hotade den med sina grenar.
De gick mot väggen, fönstret och taket.
Helt fel växtplats.
Sågade ner den i delar sedan.
Bladverk och smågrenar i komposten.
Gjorde stödpinnar till grönsakslandet av de lite kraftigare och resten sågade jag upp till ved.

Jobbade på i timmar och pausade för mat och fika samt ett par dopp i polen.
Var noga med att dricka tillräckligt.
Märkte inte förrän senare att jag bränt ryggen i solen som gassade.
Det blåste så jag kände inte att solen tog så hårt.
Hade ju bara bikini på mig då det var så väldigt varmt.

Det kändes mot kvällningen och dottern smorde in nån After sun lotion som fick brännan att lugna sig.

Efter lunch tog jag och planterade om Paprika och Sockerärtsplantor över i den nyrensade rabatten.
Vattnade på och lutade kompostgaller över så inte hönsen skulle sprätta omkring jorden.

Sedan kom turen till täckdukarnas kanter som sticker upp i kragpallarna
Spikade fast dessa kanter med små spik med stora skallar så de skulle ligga mot kragen och inte hänga in över plantorna.
Ett tidsödande och pillrigt jobb
Brände nog ryggen där också skulle jag tro.
Jobbade på huk.

Vattnade, klippte kanter, plockade ogräs, rensade i rosbuskarna som är helt förvildade och fulla med gamla grenar.
Kommer att göra en storklippning när rosorna blommat över.
Nu är de fulla med bin och humlor som samlar nektar.

Lämnade också ställen på gräsmattorna med klöver som blommade.
Mat åt bin och humlor det också
Klipper det senare när det blommat klart.

Timmarna gick och till sist var jag jättetrött efter att ha jobbat ute i värmen hela dagen
Blev säkert 8 timmar jag höll på.
Med mycket bra resultat och bränd rygg

Älskar mina underbara solcellslampor som jag köpte på Öland.
De är så vackra på natten.
Har beställt flera då tjejerna och barnbarnen åker till Öland på torsdag
De får köpa flera åt mig.
Just glasbollarna är mina favoriter.

Av Sirpa - 21 juni 2020 20:12

Man tager vad man haver :)
Var sugen på att fixa en grekisk sallad men hade inte allt hemma som behövdes till det.

Så det blev en specialare toppad med jordnötter och ett par jordgubbar från det egna jordgubbslandet.
Gott och alldeles lagom när det är så varmt ute om dagarna nu

Extra stora jättegoda oliver.
Sparris i småbitar från det egna trädgårdslandet också.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards