Direktlänk till inlägg 18 oktober 2022

Ute mycket

Av Sirpa - 18 oktober 2022 02:05

Vaknade Måndag morgon vid 8.30 tiden.
Hade sovit jättetungt de få timmar det blev från att jag kom hem efter Norgekörningen på natten.
Lade mig vid 3 tiden.

Kunde säkert sovit längre men toabesök tryckte på och sedan var jag vaken.
Stämbanden sönderhostade så jag satt vid köksbordet med en kopp kaffe och kraxade hes och rosslig.

Det var inte lätt att rulla igång kroppen och dagen då jag kände mig väldigt medtagen och risig.
Försökte lägga mig igen och vila men fick inte ro.
Tvättade upp två maskiner kläder efter min resa. Jobbkläder, träningskläder och sånt som låg i tvättkorgen innan min resa.

Dottern fick lov att ta sin dagliga vila innan barnbarnet skulle hämtas från skolan. Hennes sjukdom ger henne inget annat val om hon ska orka med dagarna.
ME är en lömsk sjukdom som inte blir bättre utan bara sämre om inte livet läggs om helt och stress tas bort fullständigt.

Jag tog hand om disk som låg kvar i vasken och tömde även diskmaskinen.
Skönt att ha nåt att plocka med.

Sedan valde jag att ta på mig varmt och gå ut i trädgården för att plocka bort mängder med fallfrukt och kratta löv.
Så mycket friare att andas i friska luften.
Hostade mycket mindre.
Tog det bara lugnt och gjorde det jag kände kroppen pallade med i förkylningen.

Gick in igen en dryg timme senare.
Skönt få någonting gjort.

Fixade mig mat jag kände mig sugen på.
Stekt korv och potatismos.
Mitt i matlagningen försvann lukt och smak.
Typiskt mig när jag är förkyld.
Nu kommer det vara borta minst ett par dagar.
Fick njuta av maten med minnet av hur det smakar.

Sedan var det dags för vila.
Kände mig trött och kröp ner med en av katterna intill mig, varm och spinnande.

Hade redan tidigare kontaktat jobbet och berättat hur jag mådde.
Är ju ledig måndag och tisdag.
Men Onsdag skulle jag kört Sura Hockey och det blev jag bortkopplad ifrån.
Orkar inte köra och vill heller inte smitta laget med hosta och förkylning.

Så nästa körning är Fredag om jag är frisk tills dess. Annars fortsätter sjukskrivning då Onsdagen blir Karensdag.
Känns bittert att tappa dessa 10 timmar jag skulle jobbat i inkomst.
Men jag har inget val i nuläget.

Hoppas jag tillfrisknar snabbt.

Somnade där jag lagt mig att vila efter maten. Sov i över två timmar.
Vaknade igenomsvettig då jag bäddat in mig när jag var frusen innan.
Termostaten i kroppen är lite sliten just nu känner jag.

Fick förresten meddelande tidigt på morgonen redan att tiden jag bokat till 13.30 för att ombesiktiga dotterns bil blivit flyttad till tisdag 14.00 istället, pga sjukdom på besiktningen.
Passade mig bra. Hade inte riktigt varit pigg nog att köra dit.

Dotter och barnbarn kom hem och jag hängde med ut när dem var ute nån timme i trädgården.
Tände en brasa i eldkorgen. Krattade lite mera löv. Rogivande.
Sedan in igen vid mörkrets inbrott och gjorde kväller efter varm pumpasoppa till middag.
Somnade vid 21 tiden.

Sov djupt några timmar och vaknade av galen hostattack som slet mig ur sömnen.
Har nu varit vaken en timme drygt i natten.
Kokade mig varmt te med honung och färsk Ingefära. Hostat upp en massa gojs ur luftvägarna och känner att jag straxt kan somna om.

Hoppas katterna kommer och sover hos mig. Båda flydde ur sängen när jag väcktes av hostan.

Ska läsa min bok och sova mera.


 
 
mig

mig

18 oktober 2022 08:45

verkar vara en jobbig förkylning det där, tur att den inte var corona. själv hade jag covid i början av året, men det blev inte så farligt. krya på dig!

http://sldf.asf3

Sirpa

18 oktober 2022 12:02

Jo det utvecklade sig till en rejäl vända, det jag först trodde bara var trötthet och allergi.
Covid 19 hade jag i November förra året.
Det tog 3 månader innan orken helt var tillbaka.
Nu ser jag till att bli helt frisk innan jag ger mig ut och jobbar.
Immunförsvaret ska få sig en boost kommande veckor då jag har inbokad semester och kompledighet i 2 veckor.
Ska beta av det här eländet först. Snörvel! Host!!

Tack för din omtanke!

Har du någon egen blogg jag kan kika in på?

 
mig

mig

21 oktober 2022 09:41

har tyvärr ingen egen blogg, är inloggad med min skol-mail så tror inte att lärarna skulle bli så glada på mig om jag satt och skrev bloggar på lektionerna, hah! men men, kanske gör det nån gång i framtidem.

http://sldf.asf3

Sirpa

21 oktober 2022 18:07

Aha, ok. Då förstår jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards