Alla inlägg den 6 oktober 2022

Av Sirpa - 6 oktober 2022 15:13

Idag då det blåser storm ute passar jag på att elda i köksspisen och då också koka en massa äppelmos.

Bara att skala och klyva ner i kastrull och på spisen.

Samtidigt kände jag för att bjuda på Äppelpaj på jobbet imorgon Fredag.
Mejlade att andra får skaffa Vaniljsås för det har jag inte råd att köpa.
Tillräckligt med jobbet att skala äpplen och ingredienserna till smuldegen, samt elen som ugnen drar.

Jobbade på i massor med timmar och det blev en hel del gjort.

Ute vräkte stormen ner mängder med äpplen ur de träd som ännu har frukt kvar.
Så sorgligt då päronen krossas fullständigt och går inte annat än att kasta på komposten.

Jag hoppas innerligt att vinteräpplena inte rivs ner helt.
Dem vill jag spara nere i källaren så vi inte behöver handla svindyr utländsk frukt i vinter.

Av Sirpa - 6 oktober 2022 04:03

Den är skriven av Mietek Grocher som överlevde Förintelsen.

Hemsk bok som påverkar mig enormt med dess grymhet och våldsamhet.
Väldigt nyttig att läsa kan jag känna.
Där visar människan sitt rätta jag när det gäller manipulation och gameriet efter makt och ära.

Hur i himmelens namn kan vi människor vara så hemska mot varann?
Till vilken nytta?
På vilket sätt tjänar vi på att misshandla, plåga och döda?
Hur kan sådant få någon att må bra?!!

Jag förstår det inte.

Var finns kärlek, medmänsklighet, omtanke, vänlighet och respekten för livet och varandra ???

Fullständigt ofattbart!

Vad hade Judarna gjort för att förtjäna detta hemska öde??

Vad??



Detta får aldrig glömmas!!!

Aldrig någonsin.

Av Sirpa - 6 oktober 2022 03:54

Det känns idag som att jag fick bort poolen i grevens tid.
Ute rasar höststormen så det dånar i väggarna.
Vaknade av ljudet nu tidigt denna Torsdag. Min sista lediga dag.

Har barit ledig tre dagar nu och dessa har barit fyllda med jobb härhemma.

Dag 1 ägnade jag helt åt att sakta tömma ur poolen på dess kyliga vatten, ut på gräsmattan.
Kloret fanns inte längre då det var länge sedan vi satte i något.
Så det var rent vatten som sakta fick sjunka in i jorden.

Under tiden plockade jag fallfrukt.
Började också ta bort möbler och annat från dotterns förtält som skall tas ner någon dag när det är torrt och fint.

När poolen tömdes på sitt vatten passade jag på att även rengöra den noga med att borsta väggar och botten med en borste.

När vattnet nått ner till bara ett par decimeters höjd började jag ta ner stativet.
Rör efter rör togs ner och rengjordes.
Jag vill göra allt noga så det bara är att ta upp och montera upp igen till nästa säsong.

Till sist var det bara duken kvar och den hällde jag ur och vände allt upp och ner för att göra rent under.
Även fast allt står på frigolit och presenning så blir det lerigt under när kryp och maskar håller till där i fukten.

Drog sedan iväg hela den tunga duken och lade på tork över stege och möbler.
Turligt nog blåste det lite så allting torkade jättefint och kunde vikas och stuvas ner i källaren.
Även poolskyddet fick jag torrt och fint.

Allt detta tog sina timmar att jobba med och när poolen var borta var det dags att bära fram pallar och stenar för att hålla golvet och trallen på plats, just inför stormar och vindar.

Jag själv var ordentligt trött och svettig när allt var klart.

Så skönt att ha detta gjort.

Dagen innan hade jag höstfixat verandan. Tagit bort mattorna, städat och donat så det finns plats att samla all fallfrukt.
Tog ner gardinerna som hängt därute hela sommaren och tvättade.
Likaså badlakan och filtar från dotterns förtält.
Allt tvättat och hängt på tork.

Mycket plock är det.

Av Sirpa - 6 oktober 2022 03:37

Det är verkligen en fröjd att gå ute i trädgården nu när Äppelträden står i sin vackraste prakt.

Se bara :)

Detta träd ska jag snart handplocka och stuva undan frukten till vintern.

Visst är det vackert

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards