Alla inlägg den 18 oktober 2022

Av Sirpa - 18 oktober 2022 16:48

Mår ännu sämre idag än igår då jag trodde i min enfald att jag nått kulmen i den här svängen av förkylning.

Skrev ju tidigare inlägg inatt då jag vaknade av grymma hostattacker.
Det höll i sig i timmar.
Somnade till sist mot morgontimmarna för att väckas igen av hostan.

Slumrade till då och då och gick sedan upp vid 8 tiden.
Med kaffekopp i handen, håret åt alla håll, morgonrock och tjockstrumpor på satt jag sedan som en blek zombie vid köksbordet och bara kände att jag inte orkar ett skit denna dag.

Dagen innan ville jag ändå ut och andas frisk luft. Nu gjorde det bara ont i luftvägarna med den kyliga luften när jag en stund senare gick ut på min mormorsveranda, som just nu är ett äppellager.
Gick straxt in igen och frös som en tok.

Kände mig äcklig över hela kroppen efter nattens hostkamp som var en svettig tillställning.
Bytte nattlinne vid ett tillfälle inatt då den var sjöblöt och obehaglig mot min febriga kropp.

Tog mig efter morgonkaffet upp till övervåningen för en lång välbehövlig dusch.
Kändes lite bättre men huga så kallt med blött hår mot huvudet.
Snabbt fram med hårfönen och blåsa torrt.

Duschen tog så på krafterna att det bara var att krypa ner under varma filten i den bäddade sängen.
Wille katt kom genast och lade sig värmande och spinnande på mig.

Började hosta igen då jag låg ner.
Provade halvsitta och det gick lite bättre.
Somnade till en kort stund.

Lyssnade sedan på Ekots nyheter där vår nya Statsminister förde fram allt som den nya Regeringen kommer att genomföra under mandatperioden.
Strama tyglar och tydliga markeringar att vi nu har fått nog av det som sker i vårt land.

Jag tyckte om precis Allt som framfördes. Detta lallande och daltande som pågått under senaste åren har lett till den otrygghet vi nu lever i.

Inget kommer bli enkelt!
Vi måste räkna med att alla måste kämpa och att det kommer bli våldsammare ett tag tills det vänder och blir bättre.
Helt klart måste hårdhandskar till NU för att stoppa den utveckling som sker.
Annars kan vi inom en snar framtid räkna oss till skaran kriminellt styrda länder som det finns gott om i världen redan.

Vi ska värna om Vårt Land och Våra Liv.
Vi ska inte vara en tillflyktsort för alla som inte vill göra rätt för sig.

Jag mår själv pyton av att se alla som bara driver omkring och inte gör ett skit för sitt uppehälle.
Min familj kom hit som invandrare och har jobbat och slitit hela livet för att tillföra landet det som krävs för välfärd och trygghet.
Jag började jobba som 15 åring och är nu snart 64 år och närmar mig pension.
Jobbat hela tiden. Nu mer än någonsin om man ser till mängden timmar varje månad.
Mellan 165 och 220 timmar varje månad.

Jag har ingen aning om ifall jag ens kan gå i pension innan jag fyllt 70 år.

Hoppet tändes när det blev den Regering jag ville ha.
Att mina pensionspengar inte slukas upp av ett system som inte fungerar i vårt land.

Just nu är jag risig ordentligt och känner att jag egentligen inte har råd att vara sjuk. Men i nuläget har jag inget val.
Hörde från jobbet idag att flera är sjuka och hemma. Så jag är inte ensam.

Har ätit havregrynsgröt på förmiddan.
Stekte på Blodpudding till lunch som jag åt med lingonsylt.
Ser till att äta ordentligt för att hjälpa kroppen igenom infektionen. Har fått lukt och smak åter nästan helt.

Sov en kort stund tills jag återigen väcktes av att någon körde in vassa nålar i halsmandlarna.
Hostade så jag nästan kräktes.

Rösten är ansatt än mer idag.
Blodsmak i munnen vid hostattackerna.
Det trycker över bihålorna och ögonen.
Smärtar i tandköttet i överkäken.
Typiskt när bihålorna är påverkade.

Huvudvärk från helvetet hela dagen. Inga tabletter har bitit på den.

Får se hur kommande natt blir.
Känns inte vidare hoppfullt.



Av Sirpa - 18 oktober 2022 02:05

Vaknade Måndag morgon vid 8.30 tiden.
Hade sovit jättetungt de få timmar det blev från att jag kom hem efter Norgekörningen på natten.
Lade mig vid 3 tiden.

Kunde säkert sovit längre men toabesök tryckte på och sedan var jag vaken.
Stämbanden sönderhostade så jag satt vid köksbordet med en kopp kaffe och kraxade hes och rosslig.

Det var inte lätt att rulla igång kroppen och dagen då jag kände mig väldigt medtagen och risig.
Försökte lägga mig igen och vila men fick inte ro.
Tvättade upp två maskiner kläder efter min resa. Jobbkläder, träningskläder och sånt som låg i tvättkorgen innan min resa.

Dottern fick lov att ta sin dagliga vila innan barnbarnet skulle hämtas från skolan. Hennes sjukdom ger henne inget annat val om hon ska orka med dagarna.
ME är en lömsk sjukdom som inte blir bättre utan bara sämre om inte livet läggs om helt och stress tas bort fullständigt.

Jag tog hand om disk som låg kvar i vasken och tömde även diskmaskinen.
Skönt att ha nåt att plocka med.

Sedan valde jag att ta på mig varmt och gå ut i trädgården för att plocka bort mängder med fallfrukt och kratta löv.
Så mycket friare att andas i friska luften.
Hostade mycket mindre.
Tog det bara lugnt och gjorde det jag kände kroppen pallade med i förkylningen.

Gick in igen en dryg timme senare.
Skönt få någonting gjort.

Fixade mig mat jag kände mig sugen på.
Stekt korv och potatismos.
Mitt i matlagningen försvann lukt och smak.
Typiskt mig när jag är förkyld.
Nu kommer det vara borta minst ett par dagar.
Fick njuta av maten med minnet av hur det smakar.

Sedan var det dags för vila.
Kände mig trött och kröp ner med en av katterna intill mig, varm och spinnande.

Hade redan tidigare kontaktat jobbet och berättat hur jag mådde.
Är ju ledig måndag och tisdag.
Men Onsdag skulle jag kört Sura Hockey och det blev jag bortkopplad ifrån.
Orkar inte köra och vill heller inte smitta laget med hosta och förkylning.

Så nästa körning är Fredag om jag är frisk tills dess. Annars fortsätter sjukskrivning då Onsdagen blir Karensdag.
Känns bittert att tappa dessa 10 timmar jag skulle jobbat i inkomst.
Men jag har inget val i nuläget.

Hoppas jag tillfrisknar snabbt.

Somnade där jag lagt mig att vila efter maten. Sov i över två timmar.
Vaknade igenomsvettig då jag bäddat in mig när jag var frusen innan.
Termostaten i kroppen är lite sliten just nu känner jag.

Fick förresten meddelande tidigt på morgonen redan att tiden jag bokat till 13.30 för att ombesiktiga dotterns bil blivit flyttad till tisdag 14.00 istället, pga sjukdom på besiktningen.
Passade mig bra. Hade inte riktigt varit pigg nog att köra dit.

Dotter och barnbarn kom hem och jag hängde med ut när dem var ute nån timme i trädgården.
Tände en brasa i eldkorgen. Krattade lite mera löv. Rogivande.
Sedan in igen vid mörkrets inbrott och gjorde kväller efter varm pumpasoppa till middag.
Somnade vid 21 tiden.

Sov djupt några timmar och vaknade av galen hostattack som slet mig ur sömnen.
Har nu varit vaken en timme drygt i natten.
Kokade mig varmt te med honung och färsk Ingefära. Hostat upp en massa gojs ur luftvägarna och känner att jag straxt kan somna om.

Hoppas katterna kommer och sover hos mig. Båda flydde ur sängen när jag väcktes av hostan.

Ska läsa min bok och sova mera.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards