Direktlänk till inlägg 19 november 2017

Helgen vi behövde

Av Sirpa - 19 november 2017 10:35

Vi hade denna helg bokad och klar sedan en tid tillbaks, för att ha någonting att se fram emot, i vardagens hets.

Vi var uppe jättetidigt Lördag morgon..
Väckningen stod på 2.40
Jag gick upp direkt och bryggde på kaffe och bredde goda frukostmackor.
Det skulle med oss på resan då frukost inte var aktuellt i den tidiga timmen.

Väskan packad och allt annat förberett redan dagen innan.

Vi lämnade hemmet 3.40 och gick till Resecentrum för att ta bussen till Stockholm Cityterminalen.
Vi åkte inte med våra egna bussar för det skulle känts som att vi jobbade.
Jobbet ville vi lägga åt sidan under vår enda gemensamt lediga helg denna månad.

Bussen vi åkte i var ganska ny.
Inte alls så bekväm som jag förväntat mig.
Ingen information eller välkomsthälsning.
Kändes konstigt.
Föraren körde jättebra, lugnt och fint.
På Arlanda som vi åkte via, hjälpte jag en rörelsehindrad, äldre man ut ur bussen då inte föraren visade något som helst intresse av att vara behjälplig.
Det fann jag också mycket märkligt.

Jag klarar inte av att stå oberörd om en medmänniska behöver hjälp.
Ligger inom mig helt naturligt.
Såväl i jobbet som privat. En självklarhet.
Farbrorn var så tacksam över min hjälp.

Bussen fortsatte och vid framkomst kom en kort info om vår ankomst till CT, inget mera.
Jag gick fram till föraren och tackade för skjutsen.
Han kände nog igen mig från Arlanda och jobbet, då vi har hållplatserna efter varann.

Sambon och jag gick in på CT.
Frukosten hade vi intagit i bussen från Arlanda och det blev en dryg timmes väntan till nästa buss, som skulle ta oss till Grisslehamn.

Jag var på ett strålande humör och älsklingen var jättetrött.
Vi har ju så olika dygnsrytm.

Låste in resväskan vi hade med i ett förvaringsfack på CT för att slippa släpa med den på båten.
Lugnt och stilla på CT vid denna tid en Lördag morgon.

Vår buss anlände ca 7.20 och det visade sig att vi var så många att de fick ta ut en extra buss med förare för att få med alla.
Jättekul!
Vi valde att åka med extrabussen som var en snygg och bekväm Scania Irizar.

Det fyllde på med fler resenärer längs vägen vi åkte.
Roligt med så många som vill åka med Eckeröbåten en tidig, kulen morgon i November.
Detta är första helgen som båten serverar sitt fantastiska Julbord som jag hört så många prata om, men aldrig provat.
Nu skulle det bli av och jag såg fram emot det med stor förväntan.

Bussresan gick bra och vi kom fram alldeles lagom till att magen började knorra av hunger.
Checkade in på båten.
Straxt innan avfärd fick vi så komma in till restaurangen och den härliga maten.
Vi fick fönsterbord och helt för oss själva.

Det var många som kom ombord men inte mer än kanske 1/4 av dem intog julbordet.
Vi försåg oss av allt gott.
Kunde inte ta så mycket bilder då det var människor som rörde sig överallt.
Vill inte lägga ut på annat än oss.
Med respekt för andras integritet

Jag fick min alkoholfria öl som är så gott till julmat.
Deras revbensspjäll är ljuuuuvlig.
Så god att den smälter i munnen.
Potatisen är från Åland och så smakrik.
Jag hade svårt att välja bland alla rätter då magen ändå är begränsad.
Tog lite av det som kändes intressant.

Gottisbordet inbjöd verkligen.
Beställde in kaffe och sedan var det njutning till fullo av chokladkaka, tryffel, daimtårta, hagtornspanacotta, apelsinris och jag vet inte allt.

Nöjda och mätta efter en dryg timme traskade vi omkring på den lilla båten och jag förundrades över alla som satt och tryckte i sig alkohol i mängd och parti.
Detta måste att vara full är en viktig grej för många på båtresor.

Jag är så glad att vi inte har denna last för att ha kul och värdefull tid.
Vi tog oss en tur i taxfreeshopen.
Valde lite godis att ha hemma och jag hittade en mascara som passade mig perfekt.

Det känns bra att kunna inhandla sådant som behövs till ett bra pris, med bra kvalite.

Satte oss sedan i ett fik och pratade med ett par som brukade åka båten några gånger per år bara för att äta gott och komma bort.
Jättetrevliga.
Kul att lära känna nya människor bara sådär.

Vid det laget hade båten redan varit till Åland och vänt.
Vid 14.30 var vi så åter i Grisslehamn och vi tog oss iland och till bussen.
Direktbuss till CT denna gång.

Den resan blev dryg.
Med fulla, skräniga, pladdriga och störiga resenärer bakom oss där vi satt.
En man var grymt aggressiv och hans kvinna kämpade med att hålla honom lugn.
Ett liv utan like som fick min stressnivå att nå upp till höga, jobbiga och huvudvärksgivande nivåer.

Vad jag ogillar effekterna av överdriven alkoholkonsumtion!!
Mitt i detta satt det två små barn.
Ett av dem tappade tålamodet och skrek den sista halvtimme konstant.
Stackars liten! Jag tyckte så synd om den lilla.

Helt slut tog vi oss snabbt ut ur detta vidriga inferno.
Jösses så människor beter sig!!!
Jag borde vara van som kört buss så många år, men det blir man nog aldrig.

Vi tog oss trötta och matta till vårt hotell.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards