Alla inlägg den 13 februari 2022

Av Sirpa - 13 februari 2022 21:57

Denna Söndag har gått väldigt mycket i vilans tecken. Har inte orkat eller haft viljan att göra något heller.
Skottade balkongen och det tog kraft.

Haft sådan värk i mina fingerleder så jag har måst äta smärtlindring.
Vet inte om det påverkats nu av väderförändringen.
Det har varit blidväder hela dagen.
Plusgrader, halt och hemskt berättade kollegorna.

Får ju så ont av allt rivande med skidor som far härs och tvärs i min buss skidbox då den inte är byggd riktigt korrekt.
Skidorna kommer åt att ramla omkull och fastnar då i varann.
Det blir mitt jobb att försöka lossa allt och rätta till.
Ett drygt jobb för fingerleder som mår pyton av Artros.

Handskarna blir blöta och kalla så det gör ju knappast saken bättre.
Har ombyte men de hinner inte torka mellan vändorna.

Så idag efter skottningen på förmiddan har jag ätit, vilat, fikat, vilat och stundtals somnat till med boken på magen.

Vaknat av att snö fallit ner från raket med ett hemskt dån


Av Sirpa - 13 februari 2022 12:20

Imorse när jag vaknade och insåg att jag faktiskt behövde ta mig till en matvarubutik för att handla frukt och andra färskvaror.

Gick ut vid 6.40 och sopade av bilen den snö som fallit sen igår när jag skottade fram bilen ordentligt.

Skulle starta för att få värme innan det var dags att åka.
Men se det gick inte alls bra.
Det blev bara ett trött försök med startmotorn då batteriet inte alls hade så mycket kraft i sig för att starta.

Jag blev förvånad och insåg efter en stund att det var mitt eget fel.
Har vid flera tillfällen öppnat bilens centrallås och tagit fram snöborsten för att borsta av henne snön.
Säkert 5-6 gånger.
Innerbelysningen tänds ju också då.

Sedan har jag bara lagt in snöborsten och låst igen.
Utan att starta en endaste gång.
Tacka sjutton för att batteriet blev urtömt.

Bilen har ju stått nu i tre veckor utan att startas en endaste gång.

Goa kollegan i huset hjälpte mig med att hämta Powerbank från bussgaraget och koppla på så jag kunde starta upp henne, innan han själv stack iväg på sin körning.
Jättesnällt!!

Körde sedan en bit bortåt längs E14 för att ladda batteriet innan jag återkom till depån för att prova stänga av och starta igen.
Gick hur bra som helst så jag kunde åka in till Coop Åre och handla det jag behövde.

Nu vet jag att jag behöver starta henne en gång i veckan minst för att underhålla laddningen av batteriet.
Slarvigt av mig!!

Av Sirpa - 13 februari 2022 10:59

Nu har det kommit så mycket snö att det var dags att skotta balkongen och försöka få ner även lite snö från taket.

Det gick knte att komma ut via balkongdörren då det bildats is precis utanför.
Så jag tog fram långa stegen och tog mig upp den vägen, med snöspaden i handen.

Jobbade på en halvtimme däruppe och fick även upp dörren då jag lyckades hacka loss isen.

Skönt med kroppsarbete en ledig dag.
Har nu min andra fridag innan det är dags att dra igång jobbet igen

Av Sirpa - 13 februari 2022 06:03

När jag var och handlade lite färskvaror på Ica här i Duved så fick det följa med hem en bukett med färska jättefina Tulpaner.

För mig är Tulpaner de allra vackraste blommorna och en försmak av kommande vår.

Denna kraftfulla bukett har stått sig väldigt länge.

Av Sirpa - 13 februari 2022 03:59

Min lediga Lördag som jag både behövde och inte, blev lång och fylld av hemlängtan.

Vaknade redan vid 4 tiden på morgonen och kände att jag inte kunde somna om.
Låg kvar ändå i sängen till närmare 5 då jag inte ville störa mina kollegor som ännu sov gott

Två har nu flyttat tillbaka sedan restriktionerna togs bort.
Känns tryggt då det är gubbar som jag trivs med och kan skratta gott med.
Samma skrot och korn som jag.
Bägge erfarna beställningsförare som upplevt mycket och rest massor

Vi tar naturligt hänsyn till varann här i boendet. Hjälps åt med allt från hushåll till snöskottning och stöttar varann i jobbet.

Vid 5 tiden tassade jag tyst upp och satte igång med att färga utväxten i mitt hår. Förberedde också tvättmaskinen inför dagens tre maskiner som jag skulle köra när alla vaknat.

Skönt få håret fixat här då jag ändå har så mycket dötid när jag är ledig.
Brukar annars fixa det hemma.
Medans färgen verkade kunde jag bädda rent och plocka iordning på rummet.
Vädrar om dagarna nu när det är så få minusgrader.
Upp med fönstret först av allt när jag vaknar för att få in frisk luft.
Det blir snabbt instängt då ventilering inte finns till sovrummen.

Bara korta stunder givetvis för att inte elda för kråkorna och släppa ut värmen.
Stänger mitt element under tiden.
Det elementet behövs knappt när det inte är kyla ute.

Såg att snön vräkte ner ute. Det hade snöat mest hela natten.
Börjar bli rejäla vallar överallt nu.

Duschade när färgen jobbat klart och vid det laget hade en kollega gått upp som skulle jobba Lördagen.
Vi två andra var lediga.

Fixade mig frukost och njöt av nybryggt kaffe och gott bröd.
Har fryst in färskt bröd, fördelat i påsar så brödet räcker ett par dagar innan det är dags att ta upp ny påse.
På så vis blir bröd aldrig gammalt hos mig :)

Fixade sedan till Ugnsfalukorv med grönsaker och pasta till matlådor för kommande arbetsdagar.
Slipper ha det jobbet när jag har mina långa dagar som ändå är fyllda till brädden med jobb.
Hinner och orkar inte så mycket mera under dessa dagar.





Sedan ut och skottade fram min bil.
På den var det ca 50 cm snö så det var bara att använda skoveln och skotta fram bilen
Det hade kommit ner 1 dm under natten så skotta gångar och sånt först.

Jätteskönt att jobba fysiskt ute. Bara ett par minusgrader och vindstilla.
Det dalade ner snö hela tiden
Lätta flingor som lade sig gnistrande vackra på den redan så vita rena snön som låg.

Var ute en dryg timme och jobbade på.
Hittade min fina bil under snömassorna.
Snön framför bilen var ända uppe vid motorhuven så det tog en stund att få fram bilen.

Fotona tog jag från den inglasade altanen och tv rummet
Altanräcket syns knappt i mängden snö som kommit ner
Härligt!
Det är ju för snön och vintern jag kommit hit för att jobba.
Få ha riktig vinter med vinterväglag och kyla.

Efter skottningen fanns det inte så mycket att göra.
Hängde tvätt och laddade i nytt
Tvättade som vanligt upp handdukar från badrummet, kökshanddukar och kökstrasorna.
Byter dessa ständigt så det är fräscht.
Bra att få nytvättat tills jag ska hem 6 dagar så gubbarna inte behöver bry sig i sånt.
Åt lunch.
Lade mig att vila och läste min bok
Somnade med den på magen och sov i två timmar.
Vaknade alldeles yr i mössan och visste knappt vart jag var och vilken tid på dygnet.
Tog en stund att komma igång igen.

Har ganska ont i fingerlederna efter slitet med alla skidor under fredagen.
Lastade och lossade hundratals skidor under den hektiska härliga arbetsdagen.

Väldigt bra träning för kroppen men ett slit för händerna mina som är så dumma i lederna.
Ser till att hela tiden ha torra handskar när jag jobbar
Har två par som jag växlar emellan och låter torka vid fläktarna framme i bussen.

Det snöade ymnigt hela fredagen vilket gjorde att torkarna på bussen kladdade och isade igen varenda vända.
Detta tog på fingerlederna också att göra rent från hård is.
Hjälpte även kollegorna med deras torkare när vi stod vid Kabinbanan och lossade/lastade.
Likaså att lyfta skidor.

Detta kände jag av under Lördagen rätt ordentligt. Fingrarna var olydiga, ömma, lite svullna och stela.
Det var bara att gilla läget.
Efter några timmar lättade det upp och jag kunde röra fingrarna ordentligt.
Tog Alvedon så det lindrade.

Väldoftande tvätt hängde på mitt rum och resten nere i det varma tvrummet på torkställningen jag har med hemifrån.
Det är väldigt torrt i luften i huset så tvätten var torr till kvällningen.

Mitt luktsinne vaknar till liv mer och mer vilket känns skönt.
Kände doften av maten i ugnen och tvätten en kort stund.
Kollegans kaffepanna också en kort stund. Han kör kokkaffe.

Kvällen gick åt till att sitta och bläddra bland foton i mobilen och visa varann vi två som var lediga.
Pratade om barn och barnbarn.
Resor i jobbet och olika händelser i livet.
Bägge längtar vi hem till våra nära och kära.
Kollegan som jobbade Lördagen har ju dessutom sin familj i Thailand.
Han är bara härhemma och jobbar över vintern och far sedan hem igen till fru och barn.

Nu är det Söndag morgon tidigt och jag ska nog försöka sova nån timme till.
Behöver under dagen ta mig till Åre och Apoteket för att hämta ut blodtrycksmedicinen som min läkare har fixat via e-recept.
Har bara så det räcker till Lördag.
Bra att ha nåt att göra även den lediga Söndagen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards