Alla inlägg den 22 februari 2022

Av Sirpa - 22 februari 2022 05:39

Jag beställde lite nya böcker som jag kan njuta av under lediga stunder uppe i norr när jag behöver koppla av och få något annat i tankarna.

Av Sirpa - 22 februari 2022 05:38

Dessa få dagar hemma har verkligen varit till stor nytta för min återhämtning.
Jag har kunnat sova ordentligt tex.

Börjar känna mig piggare, gladare och mera positivt inställd till den tid som är kvar att jobba i Duved/Åre.

Det är verkligen ingen dans på rosor att jobba såsom vi säsongare gör däruppe.
Långa, tuffa arbetspass och dessutom så långt borta från nära och kära.
Det är så lite som ger energi åter. En ström av utflöde istället. Ständigt.

Väldigt många gäster/kunder ger positiv feedback och är glada och trevliga.
Det är toppen. Men det räcker inte långt för oss.

Den arbetsmiljö vi verkar i är inte något bonat vardagsrumsgolv direkt.
Väglag och väderlek varierar ständigt.
Det är ytterst sällan bra. Kraftiga snöbyar, stormvindar, ösregn, isvägar, halka och oplogade tvättbrädor till vägar
Framförallt backarna är hemska.
Tänderna skallrar i munnen på en och njurarna hotar att släppa från sina fästen. Bussen skramlar, gnisslar och smäller så det skriker i öronen efter arbetspassen av Tinnitus.

Detta suger energi nå så grymt. Man spänner kroppen i försvar så inte ryggen ska gå sönder.

De stunder som är vindstilla och kanske lite sol till och med är stunder då jag iallafall njuter av körningen
Likaså om plötsligt en väg är skrapad så den är slät några timmar är en härlig njutning. Det ger en stunds vila.

Vädrets skiftningar påverkar humöret hos kunderna också.
Är det snöoväder så är kunden sur och grinig. Om liftar stängts så får vi skit för det. Vi är ju den som kunden möter först när dom ska någonstans.
Nån ska ju ha skit för att deras semester inte blivit som dom förväntat sig.

Så det gäller att hålla humöret på topp och le, vara trevlig och gärna busa till tillvaron för att hålla kunderna vid gott mod sådana dagar.
Även fast den egna körningen kan vara svinjobbig och man själv är trött, blöt av regn/snö och kanske frusen och jättekissnödig då inte tid funnits till att få lämna bussen och gå på toa.

Det ska inte kunden se.
Det kallas Service!

Så våra dagar är tuffa som satan väldigt många gånger.

Min hemmavistelse har laddat mina batterier igen
Sova i egna sängen. I egna rummet.
Mina barn och barnbarn runt omkring mig. Likaså djuren.
Fika och goda samtal med min bästa vän.
Även se att gamla mamma mår bättre.

Träffa mina kollegor på Västanhede där jag kommer att köra en hel del när jag kommer hem.
Få köra en helt ny buss :)

Lukt och smak börjar komma tillbaka ordentligt så jag kunde känna doften av mitt barnbarn när vi kramades.
Se hennes glädje av att ha mormor hemma några dagar har också givit mig mycket energi åter.

Att inte komma hem på en hel månad var alldeles för lång tid.
Tre veckor är max.
Hemlängtan blev för tung att bära.

Nu har jag en dag kvar hemma innan det är dags att återvända till allvaret igen
Lägga på servicemasken i ansiktet och kämpa på de sista veckorna jag har däruppe.
Snart är Februari slut och vi går in i Mars månad. 24/4 är sista dagen.

Mitt hopp om att det ska kunna få vara något bättre väder däruppe kvarstår.
Det pratas så mycket om att vårvintern är så fin.
Det visar sig.

Det är nästan 3 veckor kvar av Sportlovet som är den absolut kämpigaste tiden för Skidbussförarna.
Jag drar igång och kör på Torsdag så det är ett skifte där i dagarna mellan dom som åker hem och nya kommer.

Jag fixar den tid som är kvar.
Tänker inte ge upp. En kollega har gjort det och åkt hem.
Grymt krävande jobb
Intensivt och kräver ständigt 100% i koncentration. Precis hela tiden.

En intressant erfarenhet som för mig iallafall byggt min styrka och stärkt min körförmåga under extrema väderförhållanden.

Jag ångrar inte att jag tog detta erbjudande om att jobba vintern däruppe.
Absolut inte!
Detta ger mig en erfarenhet som är grymt värdefull inför framtida jobb

Dessutom värdesätter jag allt härhemma på ett så mycket mera när jag sett hur det kan vara på andra håll i landet.

Min bild av Åre är helt förändrad.
Jag trodde det var ett fint, lite lyxigt och häftigt ställe.

Den bilden är utraderad :)

Jag kommer aldrig mera återvända dit efter jag lämnat det i April.
Endast om jag får en beställningskörning dit med gäster härifrån. Men aldrig privat eller jobba där igen.

5 månder räcker för resten av mitt liv.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards