Alla inlägg den 15 februari 2022

Av Sirpa - 15 februari 2022 06:52

På Torsdag eftermiddag när jag kört dagens körningar klart, styr jag bilen hemåt.

Ser verkligen fram emot att få landa hemma några dagar.

Hemlängtan har verkligen tagit hårt på mig denna månad som gått sen jag var hem sist.

Just nu har jag ett hemskt Tinnitustjut i öronen som väckte mig tidigare än jag hade väckningen inställd på
Det är ett klart tecken på stress
Gårdagen har satt sina spår och det lär knappast bli bättre idag med snöoväder som ett ok på allt.

Men jag fixar dagen.
Tack vare vetskapen att jag kan åka hem Torsdag.
På Onsdag får jag åter mina egna körningar som jag trivs bäst med.

Kvällkörningen tar någon kollega så jag kommer iväg vid 17 tiden.
Som senast 18, beror helt på hur försenade körningarna blir.

Har packat nästan allt som ska med hem.
Tar iväg sånt jag inte behöver den sista tiden som är kvar här
Så blir inte det sista lasset så stort i April när jag drar för gott härifrån.

Nu dags att klä på och ge mig ut i ovädret.
Min buss står inne på verkstan och får några fler tvärstag påsvetsade i skidboxen så skidorna inte lägger sig på tvären.

Blir något mer lättjobbat vid lastning.
Slipper bända loss skidor från boxens botten

Av Sirpa - 15 februari 2022 06:35

Då var det dags för nästa snöoväder här i Duved/Åre.
Snabba skiftningar är det.

Får se hur länge den varar denna gång.
Kommer att skapa problem för oss då det driver igen överallt

Blir en intressant dag.
Som extra tillägg på allt det andra vi fajtas med dagligen.

Av Sirpa - 15 februari 2022 02:34

Igår Måndag, första dagen på Sportlovet här i Duved/Åre.
Kan lova att den inte var tråkigt en endaste sekund.

Så galet mycket folk på Skidbussarna att vi inte ens hann gå på toa mellan körningarna. Konstant försenade, vart och hur vi än körde.

Sådan hysteri på folk!
Jag förstår inte denna stress och galenskap som folk håller på med när de är här i Åre och åker skidor.
Allt ska ske på sekunden! Irritation vid minsta lilla stund som bussen inte rullar.

Bilisterna ska fram till varje pris. Många har så dåliga däck att de fastnar överallt och ändå måste de tränga sig före för det är ju helt omöjligt att låta bussen få ha sin färdväg ifred.
Vi är bara ett stort hinder, ända tills kunden själv ska åka med bussen.
Då är chaffisen värdelös som inte kan ta sig fram bland stressade bilister.

Lagar och ordning existerar inte utan alla ska bara fram, till vilket pris som helst och helst redan igår.
Inget tålamod, ingen empati eller någon form av omtanke för varann eller något i sin omgivning. Kngen hjälpsamhet.
Alla ska fram först och snabbast.

Riv och slit, ilska och hårda ord.

Allt detta resulterade i ett gäng av helt slutkörda bussförare som gjorde sitt allra ytterst för att hinna med att tillgodose kunderna deras önskemål.

Frågor haglade över oss då folk inte tog reda på någonting i förväg
Vi måste kunna svara på allt från skiduthyrning, backarnas skick, exakta busstider som vi dessutom måste garantera att dessa tider hölls oavsett omständigheter.

Ingen förståelse för att det satts upp trafikljus som hinder vid ett bygge längs E14 som falerar våra körtider fullständigt.
Där vi har väntetider i köerna upp till 15 minuter per varje gång vi passerar just där.

Min dag gick åt till att visa vart skidorna skulle stå bak i skidboxen.
Att dessa inte bara kunde kastas in utan ställas noga iordning så alla fick plats.
Kunderna tyckte att det skulle stå extrabussar redo vid varje hållplats för att serva ut i fingerspetsarna.

Det viktigaste var att deras sekunder av tiden i Åre inte fick användas till annat än bara deras egna nöjen.

Vägarnas kondition är fullkomligt vidrig här. Ta vägen till Rödkullen som är en 2 km lång hemsk tvättbräda.
Skruvarna flög i min buss, det bara rasslade.
Blir intressant att se vad som gått sönder i bussen av de hemska skakningarna som den utsätts för.
Ratten skakade ur händerna på mig. Det gick inte att hålla i den.
Tänderna skallrade i käften på mig.

Jag har ju faktiskt två tänder som gått sönder under tiden jag kört här. Bitar som lossnat.
Höfterna smärtar efter varje arbetsdag av skakningarna.
Även E14 ser ut så igenom Åre.

Trottoarer och Hållplatser är stora snövallar. Vi måste lasta ute på vägarna i trafiken för vi inte har någon yta att stå på.
På Rödkullen är hållplatsen en stor snövall som inte tas bort, hur mycket vi än ringer och förklarar läget. Hur farligt det är för alla med denna brist på yta.
Vi riskerar varje vända att köra på parkerade bilar eller människor.

Jag ska ta med snöskovel idag för att själv skotta fram lite yta där kunderna kan stå. Enda sättet att få någon ordning. Jag vill knte att någon ska råka illa ut.

Gårdagen präglades av olyckor, fordon fast i halkan, köer, förseningar, omledningar av trafik, blåljusfordon som måste fram i köerna, utländska långtradare fast backarna.
Arga kunder vid hållplatserna, kaos och oordning framförallt hela förmiddagen sen sent på eftermiddagen.

Jag var totalt slut när jag parkerade bussen. En dryg timme senare än körordern sa.

Känslan av otillräcklighet bar jag med mig när jag dödstrött skurade min buss fin inför nästa dags utmaningar.

Bästa frågan igår var iallafall från en man som tittade allvarligt på mig när han ställt in sina skidor i boxen.
-- Hur kan du veta som chaufför vilka skidor Jag ska ha när jag sen ska gå av bussen?
Jag tittade på honom och frågade försiktigt vad han menade.
--Ja hur kan du som chaufför vara säker på att det är rätt skidor jag får med mig när jag går av?

Jag visste inte riktigt hur jag skulle svara men det fick bli att han nog måste ta ansvar själv för sina skidor, inte jag som förare. Jag körde bussen. Han skulle ta ut sina egna skidor ur boxen. Inte jag.

Han ansåg att det var Mitt ansvar att se till att han fick just sina skidor med sig.
Då stod det ca 60 par skidor i skidboxen bara den vändan.

Hmmm...hur tänkte vi där??!!

Detta tycker jag var ett praktexempel på hur det ser ut i vårt samhälle idag.
Ingen ska ha ett eget ansvar utan det skall läggas på någon annan.

En liten del av min dag som Skidbussförare här i Åre har jag här levererat.
Då har jag utelämnat massor med otrevligheter som vi förare få utstå.
Vill inte sätta ord på dessa utan bara svälja, glömma och jobba vidare.

Jag är ju ändå Bara en sketen Bussförare. Ett nödvändigt ont i människors liv.
En Idiot, iqbefriad och värdelös.

Det är bara att le och hålla med.




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards