Alla inlägg den 25 december 2014

Av Sirpa - 25 december 2014 22:56

Traditionen i vår familj har blivit den med åren att jag brukar ha barn och barnbarn hos mig på mat och julklappar.
Likaså iår.
Min son med familj har ju inte varit med oss på många år så det är döttrarna med sina familjer som kommer.

Jag kommer att ha ett riktigt Julbord med allt vad det innebär.
Har nu när Juldagsnatten infunnit sig, ställt iordning så mycket det bara går, för att imorgon slutföra innan allas ankomst.
Det blir mat klockan 12 iår då min äldsta dotter skall till sitt arbete.

Skall bli härligt att få hit alla som väljer att komma.
Svärsönerna har ännu inte sett min lilla lya :)

Nu är den städad, pyntad och fin.
Hade en önskan om att även ha min käresta här men det finns en människa som inte ger mig den glädjen och lyckan, vilket jag har så svårt att förstå.
Jag hamnar mitt i en strid som inget har med mig att göra, men som drabbar mig i allra högsta grad.

Nu väljer jag att ta avstånd ifrån den och njuter av Julen och min familj.
Vår gemenskap och kärlek till varandra.
Jag mår så bra av att ha mina nära och kära samlade ikring mig:)
Hönsmamman!

Ser fram emot att vakna imorgon tidigt.Ta mig en träningsrunda i kylan och efter duschen fortsätta tillreda Julbordet.
Jag är glad och lycklig...väljer att vara det trots saker som sker i min ögonvrå

Av Sirpa - 25 december 2014 19:53

Varje år får vi på min arbetsplats varsin julklapp.
På Julafton öppnar jag den troget, år efter år och blir lika glad varje gång.
Det är alltid någonting som jag har behov av, som är fint och passar alla.

I år fick vi bestick.
Jättefina bestick som jag kommer att använda vid festligare tillfällen.
Skall också försöka få tag i en förpackning till för jag vill ha ett dussin.
Det går lätt åt när vi har bjudningar, vid födelsedagar och andra festliga tillfällen.

Tack Västerås Lokaltrafik.
Återigen gjorde ni mig jätteglad med den fina julgåvan.

Av Sirpa - 25 december 2014 19:07

Under självaste Julhelgen då Frid och Glädje skall prägla tillvaron har jag så fått lära mig att godhet inte alltid lyckas i tillvaron.

Godheten och välviljan att hjälpa och finnas för en medmänniska har slagit tillbaka emot mig som en spark i magen....
Det är nästa så jag har svårt för att tro på att det är sant.

Jag lever i en stark Gudstro som hjälpt mig komma dit där jag själv är idag.
I harmoni med livet och i en styrka hos mig själv som kan försätta berg, om så skulle behövas.

Just Julhelgen är en stor Högtid för oss Kristna, vår väntan och längtan efter Jesusbarnet.
Allt det vackra och magiska med Julen som bringar glädje, sång och framtidshopp i våra hjärtan.

Änglavingarnas sus i natten, dess frid, trygghet och sammetslena ljus...

Trots detta som hänt kommer jag inte att sluta med min hjälp och mitt stöd för de människor som behöver det.
Detta tyder på att behovet är stort...att dela med mig av den glädje och stryrka som mänskligheten törstar efter.Att finnas för de som vacklar i sitt liv...

Godhet kan slå tillbaka...som elakhet och hånfullhet..
Denna människa lägger jag inte mera av min energi på, jag klarar inte att hjälpa denne.
Min godhet skall inte missbrukas och användas som ett vapen, mot den jag älskar eller mig själv.

Mina vingar är svedda i kanterna..men med kärlekens och Guds hjälp kommer de straxt att vara hela igen...

Av Sirpa - 25 december 2014 18:15

Kom till min äldsta dotter med familj redan på eftermiddagen, dagen före Julafton.
Jag var jättetrött då jag varit vaken sedan 1 tiden, natten innan.
Arbetade en lång dag.
For hem och bytte om, lastade bilen med julmat, klappar och allt som skulle med för övernattning och julfirande i Eskilstuna.

Hjälpte till lite med disk och förberedelser inför kvällens gröt och skinkafton med några vänner till min dotter och svärson.
Åt jag med och satt ett tag i deras julmysiga gemenskap innan kväller.
Sov i mitt barnbarns rum.
Somnade så fort huvudet landade på kudden.Tycker mycket om att sova i hans trivsamma rum.

Vaknade 5 Julaftonsmorgon.
Tyst och stilla, julfriden rådde.
Kallt och stjärnklart då jag åkte hem till Titti katt, gav henne mat och insulin.Julpussar och kramar innan jag åkte åter Eskilstuna.
Handlade det sista på Maxi.

Vi åt Julaftonsfrukost tillsammans.Gröt och skinksmörgås.
Efter det gav jag mig ut och joggade en bit längs vägen, ca 2 km innan dottern plockade upp mig i bilen.
Vi var till vår hästs viloplats och tände ljus, mindes honom och min andra dotters hund Laban som vi nyligen måst ta farväl av.
Det är en vacker plats vår häst vilar på..

Åkte via Vallby Kyrka, tände ljus i minneslunden.Soligt och vackert ute.

Återvände till Julaftonstöket.Duschade och satte igång med julmaten.Skalade ägg, potatis.Värmde Jansson, ostpaj, stekte prinskorv och köttbullar.
Dottern och jag hjälptes åt med allt.
Dukning, uppläggning av kalla rätter.

Vid 1 tiden började Julfirare samlas.
Vi vart totalt 12 personer som åt och trivdes.Gott och mycket på bordet.
Jag diskade och plockade som jag brukar.

Klockan 15 var det dags att se på Kalle Anka på tv.
Fixade fika och gottisbordet blev välbesökt.
Något senare kom tomten.

Lilla barnbarnet blev lite rädd först men såg sedan att Tomten var jättesnäll.
Mängder med klappar delades ut och öppnades.Det pågick i timmar.
Gästerna åkte hem till sitt vartefter.

Jag saknade min käresta hela dagen och kvällen.Han firade med sina barn och hade sedan brandjouren under kvällen.
Vi sms:ade och skickade bilder till varandra.

På natten åkte dottern och jag till Midnattsmässan i Jäders Kyrka.
Väldigt vackert.

En fin och behaglig Julafton tog så slut med att jag kramade dottern och åkte hem till Kungsör, till min lya och min käresta som väntade på mig, tillsammans med Titti katt.
Mysigt!
Vi hade mycket att prata om innan vi kom isäng vid 2 tiden

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards