Direktlänk till inlägg 15 november 2015

Lördagens glädjeämnen

Av Sirpa - 15 november 2015 07:40

Min Lördag började lite konstigt.

Jag lade mig väldigt tidigt på Fredagskvällen och detta gjorde att jag inte hade vetskap om vad som skett i världen.Det hemska i Paris.

Tog mitt morgonkaffe och läste om Biskop Michaels bönestund före dagens orgeltimma i Västerås Domkyrka.Fick där en aning om att något skett...

Valde att lägga det framför mig en stund...det är ju så mycket som sker på vår jord så det gör ju oss lite avtrubbade också tyvärr.

Bytte så om till träningskläder och och gav mig ut.
Tog med mig två röda gravljus och gick till kyrkogården vid Surahammars Kyrka.Det var ännu mörkt och jag kände en oro mitt i min frid.
Tanken ville inte riktigt släppa från det som Biskopen skrivit om.

Det var tyst och fridfullt på kyrkogården.Ljus brann överallt och i minneslunden tände jag upp ett ljus som slocknat.
Mina två röda sken så vackert när jag började min vandring tillbaka mot centrum.

Gick vidare förbi badhuset mot elljusspåret.
Det började ljusna och jag gick raskt.
Skönt ute fast det var rått.
Höll ett bra tempo och det bådar gott.
Vill ju ha min ork och styrka tillbaka.

När jag drygt två timmar senare kom hem till huset så hade jag gått 13 km.
Kändes i benmusklerna och jag var lite frusen över ryggen.
Svett och kyla blandat.

Hemma mötte min dotter mig och då fick jag veta om det hemska som hänt i Paris.Gick in och läste om det och tände ljus.

Jag hade sedan tidigare bestämt med min vän M att vi skulle ses hemma hos henne i nya lägenheten.
Hon ringde senare efter jag duschat och ätit frukost.
Frågade om vi skulle ta oss till Domkyrkan till 12 och deltaga vid Biskopens bön.
Självklart ville jag det!

Klädde mig och åkte iväg.
Lite darrig i knäna efter min långa, raska promenad.
Letade reda på hennes lägenhet, fick träffa hennes två söta katter.
Vi fikade och pratade om allt möjligt.
Så kul att ses.

Åkte så ner på stan.Parkerade vid Bryggargården och gick till Domkyrkan.
Älskar denna vackra kyrka!
Tände ljus, satte oss långt fram för att komma nära Biskop Michael.
Tårarna rann på mig vid hans ord...han har själv vännet i Paris då han har bott där.

M och jag lämnade kyrkan efter bönen.Gick upp på stan.
Besökte Röda Korsets loppis och sedan Myrorna.
Jag var inte ute efter någonting så glädjen var stor när det på en hylla, hos Myrorna, stod två underbara Mässingsljusstakar.
Just sådana jag tycker är underbart vackra.

M och och jag skiljdes åt på stan.Hon skulle träffa sin dotter och jag for hem till de mina.
Äldsta dotten hade lämnat över mitt minsta barnbarn hos sin syster och var på fransförlängning.

Lillkillen lekte med sina tre kusiner för fullt när jag anlände hem.
Yngsta dottern hade lunchen klar och jag dukade snabbt.
Sju personer i glatt samspråk:) Härligt!
Mormor trivdes med 4 av barnbarnen samlade.
Mina hjärtegryn!

Sedan fick det bli en stund i vila.Kände att jag krävt lite för mycket av min kropp:)

Lite senare kom äldsta dottern med nyfixade fransar.
Hon fick sin lunch och efter det tittade vi alla på Frost:) Denna vackra, lite otäcka film.
Jag och J mitt 5 åriga barnbarn och jag hade sett den 4 gånger tillsammans, redan tidigare.

Årets första glögg njöt vi av.
Bara lite som en försmak av kommande Advent.
En härlig tid som jag älskar varje år.
Ljusen och stjärnorna:)

I vanlig ordning uppsökte jag sömnen värld tidigt.
Med ett ljus tänt vid ingången.
Ett minne för de som så rått ryckts ifrån livet och alla de som är kvar i sorg och chock..
Vart är världen på väg?....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards