Alla inlägg den 17 oktober 2020

Av Sirpa - 17 oktober 2020 02:55

De två senaste dagarna har jag varit ledig från busskörning.
Har passat perfekt då det funnits mängder att göra härhemma.

Faktiskt såpass att jag inte hunnit med allt som jag tänkt mig och det har berott på att jag faktiskt valt att umgås med en god vän som jag stundtals känner att jag behöver få vara med, prata och bara ventilera tillvaron med.
Vi har setts båda dagarna ett par timmar.
Han är mitt bollplank.
Alla behöver ha en sådan vän för att riktigt hinna och klara landa i tillvaron.
Inga krav, bara vara och prata av sig och bolla ideer och tankar.

Annars har tiden gått åt mycket till att få klar trädgården och tomten inför den kommande kylan.
Pelargonierna får övervintra i källaren.
Ute har jag satt Ljung och Silvermix varvat med granris, nyponkvistar, lite en och tall.

Köpte spånbal från Granngården till hönshuset. Även till kaninernas burar använder vi spån.
Bokade tid till Veterinär för att kastrera Ozzy, vår killkanin som kissar åt alla möjliga håll när han nu bor granne med Izzy som är en snygg tjej tycker han.
Vi behöver inga kaninbebisar så det får bli avlägsnande av kulorna.

Hönsen fick också en ny vattenautomat då den gamla gick sönder.

Igår var jag till Jula och köpte tre lagerhyllor till källaren. Det var kampanj på dessa passande nog just nu när vi behövde såna.
Därnere ska det bli en bra ordning då vi behöver förvara äpplen och en massa annat där
Letar också efter en till frys som kan stå i källaren. Den i köket är knökafull.

Äpplena och päronen behövde gås igenom och rensa bort sånt som har skador och därför kastas i komposten.
Såg igår morse hur rådjuren åt utav den fallfrukt som ligger ute i ponnyhagen
Jättebra att djuren får extra mat inför vintern.

Jag ger bort frukt hela tiden.
Har med kassar till de depåer där jag jobbar.
Torkar äpplen, bakar pajer och kakor.
Vi äter massor själva, äldsta dottern hämtade igår till stallet och hem till sig.
I frysen finns äppelmos. Päronmarmelad och äppeldryck i källaren.
Jag hade med frukt till mamma.

Sedan har jag planterat om inneblommor.
Satt skott som har fått fina rötter av porslinsblommorna i jord igår.
Nya blommor får liv på så vis.
Påsade alla fröer vi samlat från Ringblommor, Tagetes och Lavendel.
Allt har legat på tork länge för att kunna sparas till kommande såsäsong.

Sedan kom ju veden igår och det innebar mycket jobb. En riktig förvaringsplats måste byggas så veden kunde travas fint inför vintern. Vi har ju ingen vedbod så det fick bli hönshusväggen.
Lämnade luftspalt mot väggen och pallar mot marken så det kommer åt att cirkulera.
Dessutom ger veden skydd mot isande vindar mot hönshuset.
Stapla ved kommer jag att göra några timmar till på måndag när jag är ledig.
Nu följer en jobbarhelg.

Så jobb har funnits i mängd och parti
Hämtade läxböcker från skolan till barnbarnet som varit hemma hela veckan då hon varit täppt och snuvig.
Hon älskar ju skolan och vill så gärna ha hem böcker att jobba med.
Nu under Covid är det ju så viktigt att vara hemma även vid vanlig förkylning.
Så den här veckan har vi hållit rejält avstånd till varann härhemma.
Tvättat händer, spritat och haft oss extra noga.
Inga godnattkramar.

Nu är det första frostnatten på gång skulle jag tro. Lade mig i bra tid igår kväll och vaknade vid 2 tiden av att jag behövde gå på toa. Ska sova några timmar till innan det är dags att efter dusch ge mig iväg till depå Västerås för att köra Vsk Fotboll Herrar till Ljungskile för match.
En lång dag väntar.




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards