Alla inlägg den 28 oktober 2020

Av Sirpa - 28 oktober 2020 17:30

Tisdagen blev en riktigt rolig och spännande dag.
Jag var medbjuden på Halkkörning på Ytongbanan i Kumla med mitt nya gäng kollegor på Tuna Trafik som jag är timanställd hos också.

Vi samlades på depån vid 7 tiden och jag blev en av 5 som fick köra en av bussarna till halkbanan.
Vi var alltså 5 bussar och 20 som skulle öva halkkörning.

Anlände dit straxt innan 9 och bjöds först på kaffe och macka.
Sedan en timme genomgång och teori innan det var dags att bege sig ut på halkbanan.
Varje buss tilldelades en komradio så vi skulle höra utbildningsledarens instruktioner.

Jag fick börja först i vår buss.
Vi var 4 förare i varje buss.
Först bromssträcka på torr asfalt. Bromsa i 50 km i timmen allt vad det bara gick.
Sedan ut på banan och göra samma sak i 40, 50 och 60 km i timmen.

Väldigt intressant och givande.
Efter det skulle vi bromsa och väja undan för ett hinder. Alltså få sladd på bussen och parera upp den för att sist av allt få helt stopp.
En av våra bussar fick till riktig piruett och kollegorna fick åka karusell.

Lunchavbrott innan vi sedan fortsatte öva på att väja undan för hinder och hålla kontroll med bussen i sladd.

Jag har ju det inpräntat i ryggmärgen med alla mina många år bakom ratten att inte försätta mig i lägen där jag måste panikbromsa eller parera sladdar.
Så det tog en stund innan jag vågade upp i hastigheter som fick bussen att släppa från den hala vägbanan.

Dagen gick och vi sladdade på för att till sist ha så snygga svängar och upprätningar ur sladdarna att vi var riktigt stolta över vår träning.
Jag filmade när min chef körde en vända.

Banan är ju gjord sån att man kör över ett backkrön för att på andra sidan mötas av de hinder som fanns i vägen för en.

Trötta och nöjda körde vi sedan hem till depån och parkerade bussarna.
Åkte hem till mitt vid 16.30
Jättetrött och nöjd.

Lägger ut några bilder på bussarna vi hade med oss och övade med.
Detta är någonting som varje förare borde få göra för att känna på hur vinterväglag kan vara, hur fordonet beter sig och hur även låg hastighet kan vara förödande i vissa väglag.




Av Sirpa - 28 oktober 2020 03:05

Måndagen använde jag till att ta med dotter och barnbarn till min fars viloplats i Lindesberg.

Åkte direkt efter frukost med fikakorg packad i bilen.
Dottern tillverkade ett vackert hjärta av mossa och blommor från vår trädgård.
Likaså hade vi med ljus, två små fåglar som vi köpte innan som årets dekoration.
Plockade med en bukett blommor och grönt från vår egen gård.

Far skulle ju fullt 83 nyligen och det är snart Allhelgona så tidpunkten kändes rätt.

Blev jättefint!

Mamma betalar ju för gravvård men det var ännu inte planterat något framför stenen när vi kom dit.
Lade lite grankvistar där det ska sättas blommor eller ljung sedan.

Kommer att åka dit i December igen så vi får se då hur planeringen blev.

Åkte hemåt via vägar jag inte tidigare kört så ofta.
Stannade och fikade vid en banvall där gammal järnväg tidigare gått.
Historiens vingslag kändes tydligt där.
Ludde basset fick mycket motion när vi var där ute och gick innan smörgås, kaffe och bulle uppdukat på dotterns bils motorhuv.

En trevlig dag med mina nära :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards