Alla inlägg den 20 oktober 2020

Av Sirpa - 20 oktober 2020 21:27

Idag tog jag itu med ett värmeläckage som pågått under några år.
Nu när jag och dottern bor här så har inte vi råd att elda för kråkorna utan måste se över allt som går att spara på.

Utanför huset står en värmeväxlare och den går det två rör ut till.
Dessa rör var blottade och det vällde ut värme från rören rakt ut i luften bara.
Den isolering som en gång funnits hade vittrat sönder och lossnat.

I veckan som var köpte jag rörisolering och fick en bit till av en god vän som hade sånt bara liggande till ingen nytta.

Efter lunchen satte jag igång.
Tog bort allt gammalt först och sedan var det ett pussel att få dit det nya då rören är krökta
Jobbade på över en timmes tid med att få det tätt och bra.
Blev ju inte så snyggt kanske men nu läcker inte värmen ut iallafall.

Vart en enorm skillnad mot det gamla iallafall.

Se bara hur rören låg synliga.
Skållheta så det knappt gick att peta på dom utan att bränna sig.

Känns alltid bra när jag kan fixa någonting för att spara pengar och även miljö.

En sån där grej är heller inget jag tar med hyresvärden utan det fixar jag själv.
Enklast och snabbast och i längden billigast för alla.

Av Sirpa - 20 oktober 2020 16:07

Ännu växer det lite hallon och smultron i kylan.
Frosten bet i jordgubbsbladen imorse.

Av Sirpa - 20 oktober 2020 16:06

Imorse när jag vaknade och tittade ut så blev det till att ganska raskt klä på och gå ut för att fånga den helt underbara soluppgång som pågick.

-1 grad och härligt frisk luft.
Lätt att andas med mina av förkylning ansatta luftvägar just nu.

Höstens färger är så tacksamma att fånga på bild.

Straxt gick solen upp bland molnen och det magiska var över.
Kände en tacksamhet över att ha vannat så jag hann se detta vackra skådespel i naturen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards