Alla inlägg den 19 oktober 2020

Av Sirpa - 19 oktober 2020 16:48

Kände mig knepig igår kväll och inatt när jag var vaken några timmar.
Det visade sig vara en förkylning som låg och lurade.
Snorig, nysig och igentäppt när jag vaknade vid 8 tiden.
Inte ett endaste dugg kul kan jag säga!!!

Jag skulle vara ledig måndagen och sedan skulle det vara jobb resten av veckan.
Blev arg och ledsen över att det nu inte kan bli något jobb då jag måste vara hemma.
Får ju inte vara ute bland människor när vi visar några tecken på ohälsa.

Gick upp och åt lite frukost innan jag ringde till Tuna Trafik först och meddelade.
Där blev chefen nöjd över att jag tar mitt ansvar och stannar hemma.
Skulle kört ett seniorgäng under tisdagen och det är helt uteslutet när jag inte är frisk.

Sedan kom turen till Björks.
Skulle haft två hockeykörningar och en handboll kommande dagar.
Allt bort från mig.
Ringde sedan min chef i Västerås om huruvida jag kan vara sjukskriven som timanställd.

Första dagen blir karens och sedan får jag för de dagar som jobb är inlagt från arbetagivaren.
Dagen hos Tuna blir också Karens då det är två olika bolag.
Men tydligen får jag igen karensen från Fkassan i Covid19 tiderna.
Måste kolla upp det och ordna med det under veckan.

Sedan bokade jag och dottern in oss på Covid19 test på onsdag.
Provet tas vid Mälarsjukhuset här i Eskilstuna och de kommer ut till bilen och tar testet.
Lika bra att få det gjort så kan jag sedan vara trygg i det.
Vet att detta bara är en vanlig förkylning men testar ändå för säkerhets skull.

Sen måste jag vara frisk i 48 timmar innan jag kan jobba igen.
Hoppas detta snor och nys går över snabbt.
Jag har varken tid eller råd att vara hemma.
Är ju inte sjuk och om det vore normala fall så skulle jag ta en Alvedon och åka och jobba.
Bara hålla rent händerna noga och inte vara nära nån som vanligt när förkylning slår till.

Nu är det bara att vackert stanna hemma.
Sysslolös är jag ju inte.
Tvättade fönster, sydde upp långgardinerna och satte i nya tätningslister i fönstren i mitt sovrum.
Imorn skulle jag jobbat, men nu blir det inte så.

Nova tycker det är skönt när jag är hemma hos henne.
Hon hjälpte mig med gardinerna :)

Håll nu tummar och tår att mitt snorande går över fort.

Av Sirpa - 19 oktober 2020 04:23

Fotona jag lade med i förra inlägget fick tydligen inte vara med så de kommer här istället.

Fina elden i köksspisen

Av Sirpa - 19 oktober 2020 04:02

Sitter i köket, har bryggt på gott färskt starkt kaffe åt bara mig.
Har sovit några välbehövliga timmar och vaknade för nån timme sedan.
Låg först kvar i sängen och försökte somna om men det gick inte.

Gick då upp till katternas stora förtjusning.
De fick en väldigt tidig frukost vilket de inte hade ett dugg emot.

Matade in några björkvedsklabbar i köksspisen som värmer så skönt.

[Bild]

Låg i sängen en stund och läste om att det blir flera uppsägningar på det företag som jag fick lämna min fastanställning hos.
Flera upphandlingar är förlorade och kollegor måste gå
Säkert kommer en hel del att följa med över till det nya företag som tagit över trafiken.
I detta fall Västanhede som hör hemma i Avesta.
Ska de bedriva trafik i Hallstahammar så lär de ha bussarna stationerade på orten

Så det ordnar sig för de flesta.
Kanske väljer någon att gå i pension helt också. Jag kan inte se att någon ska behöva bli arbetslös. Trafiken måste ju ändå rulla, även fast det blir i annan regi.

Det är föränderliga tider nu. Turbolent på väldigt många områden.

Jag känner ingen oro för egen del i första taget iallafall. Har ju min timanställning på två företag nu och som det ser ut nu, väldigt mycket jobb
Fast jobb kommer jag nog aldrig mera att få i bussbranschen och vet heller inte om jag ens vill ha det.
Timanställning ger ju en viss frihet och till och med valmöjlighet.

För att återgå till min stilla stund vid köksspisen.
Vi köpte ju hem riktig björkved i veckan och den ger verkligen en härligt mjuk och behaglig, jämn värme.
Funderar på att skaffa en sån där fläkt i taket i köket som kan skjutsa iväg värmen till andra rum också.
Det finns ju den där sorten med lampa som var jättepopulärt förut.
Värt att prova.
Värme stiger ju så det är varmt uppe vid taket.
Påverkar även temperaturen på övervåningen så som det är nu.
Härligt med ett extra tillskott av värme när det snart blir vinterkyla.

Satt en stund i köket men har nu dragit mig tillbaka till mitt lilla sovrum.
Tänkte nu under dagen som kommer, då jag är ledig, att täta fönstren i sovrummet.
Tvätta av dom lite samtidigt.
Tog ju loss alla gamla trasiga tätningslister i somras vid fönstertvätt.

Ska också tråckla upp de långa gardinerna jag har för fönstren nu.
Elementen under måste få vara fria så värmen kan ta sig ut i rummet.
Har ännu inte starta elementen ens. Har inte behövts.
Gardinerna satte jag upp i somras för att hålla solvärmen ute och ljuset som kom väldigt tidigt om mornarna.

Vill ändå ha dessa lite kraftigare gardiner för att nu hålla kylan ute.
Gammalt hus och gamla fönster.

Men först ska jag sova några timmar till.
Det kommer att fungera känner jag.
Sömntåget kommer tuffande efter att jag fått i mig det varma goda kaffet.

Ska bara checka om katterna vill in igen efter att de varit ute en sväng efter sin tidiga frukost.

[Bild]

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards