Alla inlägg den 30 oktober 2014

Av Sirpa - 30 oktober 2014 06:46

I Tisdags hade jag i min körning en härlig tur till Skinnskatteberg.
En stor del av mitt välmående under de körningarna är mötet med mina kunder.
De som bor bortåt Skinnskattebergs trakten verkar vara så tacksamma, lugna och rara människor.
Iallafall de som åker med bussen.Det är ju dem jag möter.

Säkert lever de en lugnare tillvaro än de som bor i städernas, mera stressade tempo.

Denna tur fick jag på två gäng med förskole/dagis barn som skulle på en teaterföreställning i Skinnskatteberg.
Jättesöta, pigga och glada,förväntansfulla ungar.

Pratiga och rosiga på kinderna i sina neonfärgade reflexvästar.
Vi hejade och tjoade, pratade och skojade.
Lika glada fröknar höll reda på dessa små guldklimpar.
Nu heter det inte fröknar längre hörde jag förut...tror det är Pedagoger namnet är nuförtiden, nåja :)
Det är inte poängen med mitt inlägg.

De vuxna hade full koll på småttingarna och allt gick lugnt och samlat till.Barnen var som tindrande stjärnor och de lyssnade på sina beskyddare och gjorde som de sade.
Jättebra :)
Jag blev själv så glad av att möta alla dem.
Det kändes att allt var tryggt och rart.
Barnen var i goda händer.

Det som sedan hände förvånade mig mycket.
Barnen satt på sina platser med säkerhetsbältet fastspänt.
Trygga och säkra.De vuxna var jättenoga med detta och samarbetade för att få alla barn säkrade.
Det gjorde mig varm om hjärtat.

De berättade också för de små hur viktigt det var att sitta bältad om något skulle hända.Att man kunde göra sig jätteilla.

Men de vuxna själva???
Jag sade åt dem att jag kör när Alla är fastspända, inte före.

Så jag satt och tittade bakåt, väntade...alla barnen var på plats..men de vuxna??
Några satt,utan bälten på, medans ett par stycken stod upp och pratade.
Jag väntade,påminde igen utan att något mer hände.
Till sist satt alla och jag kunde stilla och fint rulla iväg.

Körde försiktigare än vanligt då dessa små var under mitt ansvar nu.

Efter en stund står så två av de vuxna igen och en går runt i bussen och tar bilder....
Men??? Vart tog säkerhetstänket vägen?
Som bortblåst!
Vad skulle hända om jag måste bromsa, vilket faktiskt är nödvändigt då och då när hinder dyker upp längs färd.
På denna väg körde jag då 70 km i timmen.Det är en 80 väg

Dessa vuxna skulle fara som elefanter i bussen och även skada de små i sin framfart.

Jag blev både ledsen och arg av att se deras klumpiga, helt tanklösa sätt.
Vad sänder de för budskap till barnen??
Varför skall det vara skillnad på barn och vuxna vad gäller trafiksäkerhet?

Kände också att jag inte mäktade med att säga till flera gånger.
Även barnen måste ju ha hört mina uppmaningar.

Snart var vi så framme och jag stannade vid Järnvägsstationen och öppnade dörrarna.
Gick bak i bussen och barnen blev jätteglada när chauffören kom till dem och pratade.
Jag önskade alla en jättefin dag och de små sötnosarna tackade för åkturen och skuttade glada och förväntansfulla ut ur bussen.
Tryggt framme.

Till de vuxna sade jag sedan försiktigt för att inte förarga dem eller förminska någon inför andra som hörde, att jag hoppades och önskade, att de vid återresan bältade sig också.
Precis på samma trygga sätt som de bältat sina små skyddslingar.
Så att alla i bussen åker säkert.

Såg att en av dem blev lite skamsen och en annan tittade lite surt på mig.

Då fortsatte jag med att säga att jag har som policy på min buss att alla skall åka säkert, även jag själv har alltid bältet på mig.

Fick då svaret att jag hade helt rätt i detta och att de skulle göra bättre, att de inte hade tänkt sig för.
Fick även ett tack för min uppmärksamhet.

Jag vet ju som kör heltid och överallt att det inte är många som bältar sig.
Det är konstigt känner jag.
Farten är ju densamma i buss som i personbil och jag är övertygad om att dessa människor bältar sig i sina bilar.
Varför blir tänket annorlunda under bussfärd??
Jag påminner så ofta jag kommer åt om bältet och säkerheten.
Men känner samtidigt att det kan väl knappast vara syftet med mitt arbete som bussförare att vara på vuxna människor, med eget ansvar att tjata på dem.
Eller tänker jag fel??

Jag känner att det räcker för mig att ta dessa goa kunder från A till B på ett bra sätt.
Jag ordnar med köp av resa.
Kör lugnt och tryggt, åker inte förrän alla har en sittplats för att inte skada någon.
Bromsar försiktigt och har en uppmärksamhet i trafiken som minimerar riskerna för häftiga inbromsningar.
Håller avstånd till framförvarande, även fast bakomvarande trafik trycker på och vill stressa mig fram.

Jag har ändå inte makten att råda över allt som händer under färd.

Senast igår kväll fick jag lov att bromsa väldigt hårt för att inte köra på en stor, vacker älg som korsade min väg längs kvällsturen till Skinnskatteberg.
När jag efter inbromsningen rullade iväg igen, frågade jag bakåt i bussen om alla var ok....
Det var lugnt, fick jag som ett tryggt svar.
Fick beröm för mitt lugna agerande.
Säkert var flera obältade vid tillfället och jag hoppas de tänkte om.

Jag skall idag när jag kör göra en extra grej för att påminna mina goa kunder om vikten av att vara bältad.

Även om man struntar i sig själv och sin egen säkerhet så kan man tänka lite på sina medmänniskor....

Du har vikten av en elefant där du flyger fram!
Ett litet... Snäpp ...kan rädda liv.

Åk bältad!
Det är en livförsäkring som är helt gratis!
Den bjuder jag på!

Kramar från Chaffisen vid ratten <3


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards